Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Ingen lättnad för parkerade bussar i Stockholm

Elisabet Angelin på öländska Tomas Buss hade skrivit till Stockholms trafikborgarråd Daniel Helldén(MP) för att få fri parkering för bussar på Barnhusbron. svaret är nix. Foto: Ulo Maasing.

Elisabet Angelin på öländska Tomas Buss hade skrivit till Stockholms trafikborgarråd Daniel Helldén(MP) för att få fri parkering för bussar på Barnhusbron. svaret är nix. Foto: Ulo Maasing.

Avgifterna för att parkera en turistbuss i centrala Stockholm kommer att finnas kvar. I själva verket kommer avgifterna troligen att göra att det blir fler lediga parkeringsplatser för bussar. Det skriver trafikborgarrådet Daniel Helldéns(MP) borgarrådssekreterare Thomas Karlsson i ett svar till bussföretagaren Elisabet Angelin, Tomas Buss.

Tillsammans med Björn Silverstrand från Silverstrands skrev Angelin i början av juni ett starkt kritiskt brev till Daniel Helldén och protesterade mot Stockholms planer på att avgiftsbelägga bussparkeringen på Barnhusbron i Stockholm.

”Oerhört omodernt och närmast en straffskatt för små- och medelstora företag som bedriver expressbusstrafik till och från Stockholm”, skrev de båda företagsledarna vars företag tillsammans driver expressbusslinjen Silverlinjen mellan Öland och Stockholm.

”Att det finns säkra, tillgängliga och kostnadsfria/billiga parkeringar för bussar på Barnhusbron är alltså av största betydelse för att vi ska kunna bedriva vår verksamhet och erbjuda både ölänningar, kalmariter och stockholmare klimatsmarta och prisvärda kollektiva resor mellan Stockholm och Kalmar/Öland” skrev Silverlinjens ägare.

De pekade också på hur många passagerare som reser med Silverlinjen och betonade busstrafikens miljönytta.

Men Stockholms stad har inga planer på att dra tillbaka parkeringsavgifterna för bussar, även om man medger att busstrafiken är ett miljömässigt bättre alternativ än bilen.

”Busstrafiken bidrar med att färre behöver ta bilen och istället kan välja miljöbättre alternativ och det är viktigt för Stockholm och resenärerna. Samtidigt har även busstrafiken stora behov av parkeringar centralt och staden kan inte möta det behovet med fria parkeringsplatser. Avgifterna innebär att det sannolikt kommer att bli fler lediga platser även för busstrafiken. Våra centrala gator har inte kapacitet att klara efterfrågan på parkering utan att avgifter införs”, heter det i brevet från Daniuel Helldéns borgarrådsskreterare.

Share Dela

Taggat som: , , , , ,

4 kommentarer »

  1. Daniel Hellde’n
    ”Avgifterna innebär att det sannolikt kommer att bli fler lediga platser även för busstrafiken.”

    Det vore ju hederligt om Daniel även talade om vilka bussar som inte skall parkera i staden om det skall bli fler lediga platser.
    Det finns väl ingen bussägare/förare som okynnesparkerar i stan?

  2. Tja, den gode Helldén är visserligen trafikborgarråd, men förutom cyklar verkar han inte kunna speciellt mycket om sitt ansvarsområde. Att bussar är kollektivtrafik (vilket är något Stockholms stad sagt ska vara prioriterat) verkar han totalt ha missat. Å andra sidan kan man nog snart glömma att köra buss alls i Stockholm. Verkar mest som försöker att spika igen stan helt och hållet för all gummihjulstrafik.

  3. Vi kommer snart inte ha en turist i Stockholm. Vem vill betala en massa pengar för en rundtur i Stockholm, som innebär några timmars köande? Jag skulle definitivt att välja bort denna av Daniel Helldén skapade skitstad och åka till trevliga Köpenhamn och Helsingfors istället. Tack för att du inte vet ett skit om det du får betalt av mina skattepengar för att sköta!

  4. Vänta er inget gott av en Miljöpartist. Det partiet har enbart enfald och ren idioti att bjuda på.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)