Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Norska forskare: ”Elbussar ger mest nytta för pengarna”

Oslo kommer att börja införa elbussar i trafiken. Bild: Solaris.

Oslo kommer att börja införa elbussar i trafiken. Bild: Solaris.

Elbussar i stadstrafik ger från år 2020 mest klimat- och miljövinst för pengarna. Det slår forskare vid norska TØI, Transportökonomisk Institutt fast en ny rapport om klimat- och miljövänliga transporter fram till 2025. I rapporten värderar man olika möjliga tekniska lösningar för buss. Där slår man också fast att snabbladdning vid ändhållplatserna är en investering som lönar sig vid full användning av elbussar i norska städer i framtiden.

Forskarna framhåller att elbussar i Norge är eneergieffektiva och kan driv as med förnybar el från vattenkraftverk.

Man rekommenderar städer som vill fasa in elbussar att börja med en stadsbusslinje och därefter stegvis bygga upp ett nät av stationer för snabbladdning med sikte på en elektrifiering av hela bussflottan fram mot år 2025.

Under tiden fram till 2025 räknar TØI-forskarna med en snabb teknisk utveckling av elbussar i kombination med lägre priser och högre driftskerhet. TØI har i rapporten Klima- og miljøvennlig transport frem mot 2025 gjort en jämförelse av de samlade kostnaderna för aktuella alternativ med klimat- och miljövänliga stadsbussar i Norge:

Ur rapporten ”Klima- og miljøvennlig transport frem mot 2025”, rapport 1571/2017 från TØI.

Ur rapporten ”Klima- og miljøvennlig transport frem mot 2025”, rapport 1571/2017 från TØI.

Man konstaterar att alternativet med elbussar förutsätter stegvis större inköp av elbussar mellan 2020 och 2025. Dessutom förutsätter man att antalet laddstationer för snabbladdning per buss blir färre, allt eftersom antalet elbussar ökar.

På längre linjer är elhybridbussar och konventionella dieselbussar som körs på biodiesel konkurrenskraftiga gentemot elbussar. Moderna gasbussar som körs på biogas är enligt rapporten ett klimat- och miljövänligt alternativ. De kan vara ekonomiskt konkurrenskraftiga om priset på biogas är så mycket lägre än priset på förnybart biodrivmedel till dieselbussar att det kompenserar gasmotorns sämre energieffektivitet och merkostnaderna för gasbussar.

Share Dela

Taggat som: , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)