Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Ny teknik kan få fler att använda bälte i buss

SakerhetsbalteBara 36 av de 59 personer som fanns ombord på den buss som kraschade i Härjedalen den 2 april hade säkerhetsbälte, som vi nyligen rapporterat om. Nu efterlyser flera organisationer tekniska lösningar som får fler att använda bälte när de åker buss, rapporterar TT.

– Jag vet att branschen tittar på hur man ska kunna öka bältesanvändningen.

– Chaufförerna har ett ansvar men man behöver också få hjälp av tekniken, säger Marie Nordén, generalsekreterare i trafiksäkerhetsorganisationen NTF, till nyhetsbyrån.

Tekniska hjälpmedel för att förbättra bältesanvändningen har funnits länge. Hallens Buss i Västervik installerade 2009 displayer hos föraren som visar på vilka platser bältet inte används av passagerarna…

Tekniska hjälpmedel för att förbättra bältesanvändningen har funnits länge. Hallens Buss i Västervik installerade 2009 displayer hos föraren som visar på vilka platser bältet inte används av passagerarna…

Anna Grönlund, vice vd och branschchef på Sveriges Bussföretag säger till TT att hon finner det märkligt att många alltjämt inte förstår vikten av att använda säkerhetsbälte när de åker buss.

– Vi är öppna för olika typer av tekniska lösningar men vi behöver informera och få varje resenär att ta sitt ansvar. Det är ju den enskilda som knäpper fast sig, säger hon.

… dessutom kan föraren på en monitor se samtliga platser iu bussen. Foto: Ulo Maasing.

… dessutom kan föraren på en monitor se samtliga platser iu bussen. Foto: Ulo Maasing.

Bältespåminnare, liknande de som finns i vanliga bilar, kan vara en tänkbar teknik. Blinkande lampor eller ljud i sätet en annan.

– Det finns också en teknik där sätet står i en rakt uppsatt position innan man knäppt fast sig. Med bältet på ändras sätet till en betydligt bekvämare ställning, säger Marie Nordén,. Hon efterlyser också fler skyltar och påminnelser från förarna om bältet.

Men teknisk utrustning som bidrar till ökad bältesanvändning har funnits på marknaden sedan ett antal år – för den som vill ta på sig kostnaden.

Redan 2009 introducerade exempelvis Västerviksföretaget Hallens Buss på eget initiativ sådan utrustning på sina nya skolbussar.

På en display kunde föraren se om någon av passagerarna inte hade bältet på sig, och i så fall på vilken plats vederbörande satt. På en separat monitor vid förarplatsen kunde föraren dessutom se alla sittplatser på bussen.

Share Dela

Taggat som: , , , ,

5 kommentarer »

  1. En väska på sätet och det kommer att larma till förarens förbannelse, med tiden kommer det att kopplas ur om det tjuter vid förarplatsen. I slutändan är det bara en Poliskontroll gällande bältet med böter för resenären i fråga som fungerar på kort och lång sikt. Det ska svida i plånboken.

    • Såna tunga väskor har inget inne i passagerarutrymmet att göra.En viktsensor som reagerar vid ca 10 kilo och däröver borde räcka.Ett bagage som redan väger 8-10 kg bör lastas i bagageutrymmet.

      • En rygga innehållande en laptop, någon bok samt lite annat kommer ibland upp i ett par kg. Har man dessutom kanske en matkasse eller motsvarande med sig som får stå på samma säte så är man ibland över 10 kg. På bla lokaltrafikbussar så finns sedan sällan bagageutrymme.

  2. Såna tunga väskor har inget inne i passagerarutrymmet att göra.En viktsensor som reagerar vid ca 10 kilo och däröver borde räcka.Ett bagage som redan väger 8-10 kg bör lastas i bagageutrymmet.

  3. Teknik hit och dit. Vad har hänt med individens egna ansvar.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)