Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Nya framgångar för kinesisk-brittiska batteribussar

Kinesiska BYD och brittiska ADL skördar nya framgångar med sina batteribussar. Bild: BYD.

Kinesiska BYD och brittiska ADL skördar nya framgångar med sina batteribussar. Bild: BYD.

Den kinesiska busstillverkaren BYD i partnerskap med brittiska ADL, Alexander Dennis, fortsätter att skörda nya framgångar på marknaden för batteribussar. BYD/ADL har redan tidigare tagit ledningen när det gäller den snabba elektrifieringen av busstrafiken i London och har nu skördat ytterligare en framgång. Det är en av de stora bussoperatörerna i Storbritannien, Go-Ahead Group, som har beställt ytterligare 30 batteribussar från BYD/ADL för trafik på två linjer i den brittiska huvudstaden.

Ordern gäller 30 BYD ADL Enviro 200EV på 10,8 meter med leverans 2018 och 2019. Ordern innebär att Go-Aheads verksamhet i London snart kommer att ha totalt 95 BYD/ADL elbussar i sin flotta, baserade i tre depåer: Waterloo, Camberwell och Northumberland Park.

Så sent som i juni fick BYD/ADL en order på 36 batteribussar från en annan operatör i London, London United, som ägs av franska RATP Dev och som i sin tur ägs av den statliga lokaltrafiken i Paris, RATP.

– Vår erfarenhet är att BYD/ADL:s batteribussar kan ersätta dieselbussar utan att det påverkar den dagliga driften negativt. Det är naturligtvis nödvändigt med en noggrann planering av laddutrustning i depåerna och av infrastruktur, men vi har inget behov av snabbladdning, exempelvis på ändhållplatserna, kommenterar Richard Harrington, teknisk chef för Go-Ahead Group.

Elva av de nya batteribussarna ska från februari nästa år trafikera Transport for Londons linje 153, medan de återstående 19 batteribussarna ska sättas i trafik på linje 214 från augusti 2019.

Share Dela

Taggat som: , , , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)