Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Reykjavik stänger för turistbussar men vill satsa på BRT

Reykjavik satsar på BRT för att minska bilismen. Foto: Yelkroyade/Wikimedia Commons.

Reykjavik satsar på BRT för att minska bilismen. Foto: Yelkroyade/Wikimedia Commons.

Den 15 juli stängs turistbussar ute från en stor del av centrala Reykjavik – oavsett bussarnas storlek. Istället får turister och andra grupper som vill besöka den isländska huvudstadens centrum välja att stiga av och på vid 12 platser runt centrum. Samtidigt som Reykjavik av miljöskäl vill stänga turistbussarna ute vill man av samma skäl satsa på en BRT-lösning.

Det är en ovanligt dyr BRT-lösning som är aktuell i den isländska huvudstaden, en transportkorridor för 100 miljoner svenska kronor per kilometer. Tidigare har staden övervägt att etablera en spårväg, men de tankarna har man nu övergett.

Eftersom mycket av uppvärmningen av fastigheter i Reykjavik, liksom på övriga Island, sker med hjälp av vatten från landets varma källor svarar transportsektorn för den största delen av utsläpp av växthusgaser i Reykjavik. Nästan 60 procent av  utsläppen kommer från transportsektorn.

Samtidigt är staden ytmässigt utspridd vilket har lett till att 75 procent av alla resor görs med bil. Stadens mål är att under tiden 2010 – 2030 minska privatbilismens andel till 58 procent under perioden. Samtidigt vill man öka kollektivtrafikens andel av resorna från fyra till tolv procent och fotgängarnas och cyklisternas andel från 19 till över 30 procent år 2030.

I fjol beslutade stadsfullmäktige dessutom att Reykjavik år 2040 ska vara en fossilfri stad.

Det är där BRT-satsningen kommer in. Tillsammans med andra kommuner i den isländska huvudstadsregionen ska man etablera en transportkorridor med högklassig, snabb busstrafik.

Dessutom vill Reykjavik att en allt större del av transporterna i staden körs med elfordon. Bland annat vill man att stadsbussarna, liksom BRT-bussarna helt ska drivas utan utsläpp av växthusgaser.

För biltrafiken ska man etablera laddstationer i stadens parkeringshus. Ambitionen är också att minska antalet bensinstationer i staden med 50 procent till 2030 och helt få bort dem till 2040. 2025 ska dessutom alla stadens egna fordon vara emissionsfria.

Men redan om några veckor stängs alltså centrala Reykjavik för turistbussar av alla storlekar.

Share Dela

Taggat som: , , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)