Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Samhällsnytta för miljarder

Skapar samhjällsnytta. Foto: Arriva.

Skapar samhjällsnytta. Foto: Arriva.

Kollektivtrafiken skapar samhällsnytta för betydligt mer än 14 miljarder kr netto varje år. Det hävdas i en ny rapport som presenterades av Svensk Kollektivtrafik i Almedalen. Den här nyttan skapas av att många människor får bättre tillgänglighet vilket bland annat vidgar arbetsmarknaden. Det hävdar konsultföretaget WSP som skrivit rapporten på uppdrag av Svensk Kollektivtrafik.

Genom att kollektivtrafiken gör det smidigt och billigt för människor att nå många arbetsplatser vidgas arbetsmarknaderna, företagen får lättare att rekrytera personal med rätt kompetens och produktiviteten i näringslivet ökar.

Kollektivtrafiken är enligt rapporten även ett verktyg för att nå mål om grundläggande möjligheter för alla människor att mötas, handla och arbeta på jämlika villkor oavsett var man bor. Den är ett medel för att bygga ett hållbart och välintegrerat samhälle, med effektivt bostadsbyggande och attraktiva stadsmiljöer.

I rapporten analyseras kollektivtrafikens samhällsnytta i Sverige med hjälp av prognosmodeller och samhällsekonomiska kalkyler som används i infrastrukturplaneringen. WSPs slutsats är att den samhällsekonomiska nytta som går att beräkna är betydligt större än 14 miljarder kr varje år när kollektivtrafikens kostnader räknats bort.

– Regering och riksdag måste börja se kollektivtrafiken som ett sätt att vidga arbetsmarknadsregionerna, minska klimatutsläppen och öka trafiksäkerheten, säger Helena Leufstadius, vd Svensk Kollektivtrafik. Då kommer samhällsnyttan öka ytterligare.

Det finns dock röster som ifrågasätter rapportens slutsatser.

Professor Jan-Erik Nilsson vid VTI är en av landets ledande forskare nr det gäller kollektivtrafik och samhällsekonomi.

– Det går inte att dra de slutsatser som rapporten gör utifrån de förutsättningar den bygger på, säger han till bussmagasinet.se.

Share Dela

Taggat som: , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)