Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Setras nya lyxkryssare

Ståndsmässig miljö för ståndsmässig buss – nya Setra S531 DT. Foto: Ulo Maasing.

Ståndsmässig miljö för ståndsmässig buss – nya Setra S531 DT. Foto: Ulo Maasing.

Efter femton år har Setra nu presenterat en ny generation av sin dubbeldäckare, Setra S531 DT. Lanseringen ägde rum i ett bastuvarmt Stuttgart och det ärr en påfallande elegant buss som nu ska ta över som flaggskepp för Setra. Men S531 DT är inte bara tänkt som en lyxig turistbuss, utan kan också fås för enklare trafikuppgifter som expressbusstrafik på långa linjer. Daimler Buses koncernchef Hartmut Schick presenterade vid lanseringen bussen som en mycket mångsidig buss.

Föregångaren var ju i grunden byggd för turisttrafik. Men under senare år har marknaden för långlinjetrafik öppnats uipp på kontinenten och skapat en helt ny efterfrågan på bussar för expresstrafik eller till och med dubbeldäckare för regionala linjer. Det är något som Setras konstruktörer har tagit fasta på när man har utvecklat S531 DT.

Släktskapet med dagens dubbeldäckare och dess design La Linea är påtaglig. Men S531 DT är inte bara en  buss som har fått en ansiktslyftning utan i många stycken en  helt ny buss.

Minskad drivmedelsförbrukning, ökad säkerhet en ljusare interiör tillhör nyheterna, liksom två alternativa förarplatser som kunden kan välja mellan.

När det gäller säkerheten är S531 DT den första buss som är utrustad med nödbromssystmet ABA 4 där förkortningen ABA står för Active Brake Assist. Som vi tidigare rapporterat är ABA 4 en vidareutveckling av  tidigare nödbromssystem som reagerar på fasta hinder och rörliga fordon framför bussen. ABA 4 kan också upptäcka fotgängare och mindre, rörliga objekt som cyklister som riskerar att bli påkörda och vid behov nödbromsa bussen.

Mer säkerhet. Omedelbart bakom höger framhjul finns två radarsensorer so  vervakar bussens högra sida med den döda vinkeln. Foto:Ulo Maasing.

Mer säkerhet. Omedelbart bakom höger framhjul finns två radarsensorer so vervakar bussens högra sida med den döda vinkeln. Foto:Ulo Maasing.

En annan världspremiär när det gäller säkerhetsutrustning på bussar gör det möjligt för bussföraren att upptäcka exempelvis fotgängare eller cyklister på bussens högersida, i den så kallade döda vinkeln.

LED-strålkastare ger ett behagligare och mer dagsljusliknande sken. Foto: Ulo Maasing.

LED-strålkastare ger ett behagligare och mer dagsljusliknande sken. Foto: Ulo Maasing.

Det är ett välkommet hjälpmedel, inte minst vid högersväng i gatukorsningar.

Två radarsensorer är placerade intill höger framhjul. Genom att sensorerna skickar ut radarstrålar som korsar varandra övervakas bussens hela högersida med viss marginal. Om bussen utrustas med skidbox är även förlängningen övervakad. Ute på landsväg eller motorväg är systemet också ett hjälpmedel för föraren vid byte av körfält.

Till de säkerhetsmässiga förbättringarna hör att S531 DT, till skillnad från nya Mercedes-Benz Tourismo, har LED-strålkastare. Förutom att ge ge ett mer dagsljusliknande sken som  tröttar ögat och föraren mindre uppger Daimler Buses att strålkastarnas livslängd normalt är lika lång som bussens.

Hartmut Schick, vd för Daimler Buses. Foto: Ulo Maasing.

Hartmut Schick, vd för Daimler Buses. Foto: Ulo Maasing.

Däremot har inte S531 DT något kollisionsskydd fram à la nya Mercedes-Benz Tourismo. Anledningen är att bussen är så låg.

Spar drivmedel
Jämfört med föregångaren har Setras nya dubbeldäckare en klart förbättrad aerodynamik. Den svängda vindrutan i kombination med andra designdetaljer gör att bussens luftmotstånd enligt Daimler Buses är den lägsta av de dubbeldäckare som finns på marknaden.

Det betyder i sin tur mindre drivmedelsförbrukning, normalt 6 – 7 procent lägre än föregångaren, men under vissa förhållanden tio procent lägre. Det betyder stora pengar för ägaren vars buss rullar åtskilliga tusen mil om året.

– Vi kan lova att för bussföretaget är kostnaderna under bussens livslängd, Total Cost of Ownership, avsevärt lägre än för den senaste modellen förklarade Hartmut Schick som dock inte ville gå in närmare på prisfrågor.

Förarplatsen kan fås i två versioner, dels den lyxigare frånTop Class, dels den lite enklare från Comfort Class.

Förarplatsen kan fås i två versioner, dels den lyxigare frånTop Class, dels den lite enklare från Comfort Class.

En detalj som bidrar till minskat luftmotstånd är vindrutetorkaren på övre plan. När den inte används är den placerad lodrätt – en lösning som man hämtat från tävlingsbilar.

Många användningsområden
Med sin nya dubbeldäckare siktar Setra in sig på en rad olika marknader, från turistresor och expressbusstrafik till lyxiga bussar med bistro på nedre plan  och regionaltrafik. Inredningen kan från början anpassas till detta med exempelvis rullstols- och barnvagnsplatser, kök, klassisk turistbussinredning med mera.

Att Setra blickar på marknaden för expressbussar är inte så konstigt. I fjol gjordes det 25,3 miljoner resor med expressbuss bara i Tyskland, varav 16,6 miljoner inrikesresor. Det är en ökning med fyra procent. 8,7 miljoner internationella resor motsvarar en ökning på 20 procent, jämfört med året innan.

Trapphusen har fönster vilket gör bussen ljusare, men fönstren medger inte insyn utifrån. Foto: Ulo Maasing.

Trapphusen har fönster vilket gör bussen ljusare, men fönstren medger inte insyn utifrån. Foto: Ulo Maasing.

Förarplatsen på S531 DT kan fås i två utföranden, hämtad dels från den lyxiga Top Class, dels från Comfort Class. Den senare versionen är direkt inriktad på bland annat linjetrafik och expressbusstrafik och kan till och med utrustas med ett biljettbord för föraren.

Bussen känns ljusare interiört än tidigare. Till det bidrar bland annat att trapphusen, som kan placeras valfritt på höger eller vänster sida, har fönster. Damer med kortkort behöver inte oroa sig. Utifrån kan  man  inte se in.

Toaletten på nedre plan är i nivå med bussgolvet. bnredningen är placerad diagonalt för att utnyttja utrymmet maximalt.

Doft och design
Nya S531 DT kan som tillval också fås med dofter inne i bussen. När tändningen slås på och framdörren öppnas, eller när en dörr lämnas öppen, sprider en doftgenerator automatiskt en doft i bussen som enligt Setra är ”diskret, icke påträngande och mycket behaglig”… Sex olika dofter finns att välja på.

Data, Setra S531DT

Längd 14,0 m
Bredd 2,55 m
Höjd 4,0 m
Hjulbas framaxel – drivaxel 6,7 m
Hjulbas drivaxel, tredje axel 1,35 m
Vändradie ca 23,1 m
Tank ca 540 l
AdBluetank ca 40 l
Bagageutrymme 8,4 kubikmeter
Motor Daimlers OM 471, 510 hk, euro VI
Vridmoment 2500 Nm
Växellåda 8-växlad Mercedes PowerShift

Stolarna i premiärbussen är 78 st Setra Voyage Ambassador med tvåpunktsbälten.

Slående är de minimala, öppna bagagehyllorna på nedre plan som både är grunda och mycket låga. Bra för handskar, men inte ens en relativt liten laptop går in. Bättre är det på övre plan.

Den nya dubbeldäckaren tillhör Setras serie TopClass 500. Frontens design visar klart tillhörigheten till TopClass-familjen och många av TopClass´ designdrag går igen även i övrigt i S531 DT.

Det var för 36 år sedan som Setra lanserade sin första dubbeldäckare. Nya 531DT är den femte generationen. Den nuvarande modellen har sålts i 2300 exemplar, varav 200 i fjol. En tid kommer både föregångaren och nya S531 DT att produceras parallellt och de första bussarna av den nya modellen väntas komma ut på marknaden  i slutet av första kvartalet nästa år.

Här nedan hittar du en rad bilder på nya S531 DT. Foto, samtliga bilder: Ulo Maasing.

DD1529DD1518DD1526DD1524DD1514DD1508DD1505DD1493DD1486DD1439DD1451

Share Dela

Taggat som: , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)