Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Spanska Irizar på elbussoffensiv

Den spanska busstillverkaren nIrizar storsatsar på elbussar. För sin produktion av elfordon har man byggt en helt ny, stor fabrik. Foto: Irizar.

Den spanska busstillverkaren nIrizar storsatsar på elbussar. För sin produktion av elfordon har man byggt en helt ny, stor fabrik. Foto: Irizar.

Den spanska busstillverkaren Irizar är i Sverige mest känd för sina turistbussar, både helbyggda och byggda på chassier från andra tillverkare. Men Irizar satsar nu hårt på elbussar och har den här månaden vunnit kontrakt på elbussar till två spanska storstäder. Lokaltrafiken i Madrid har beställt sina 15 första helt elektriska bussar och Barcelona har beställt sina första fyra helt elektriska ledbussar. För sin elsatsning har Irizar byggt en helt ny fabrik.

Dessutom rullar, eller kommer snart att rulla, elbussar från Irizar i en rad andra spanska städer: Valencia, Bilbao, San Sebastián och Azuqueca de Henares.

Kontraktet med lokaltrafiken i Barcelona, TMB, om fyra 18,73-meters fullelektriska ledbussar innebär det första steget i att göra om den tungt belastade busslinjen H16 i Barcelona till en linje som helt trafikeras av elbussar. Bussarna är Irizars första 18-meters ledbussar i Spanien och kommer att sättas i trafik i juni nästa år och kommer att komplettera de 12-meters fullelektriska elbussar som Irizar har levererat till TMB i Barcelona.

Innan bussarna sätts i trafik ska de under sex månader testas i trafik på en annan linje.

Lokaltrafiken i Madrid, EMT, har hos Irizar beställt sina första femton fullelektriska bussar. Det blir normallånga, det vill säga tolv meter långa stadsbussar som ska levereras i december i år. Irizar ska också leverera 15 laddenheter till bussarna som ska laddas i depå nattetid. Laddstationerna har en effekt på 100 Kw och bussarna har en batterikapacitet på 376 KwH.

För sin satsning på elbussar har Irizar etablerat ett särskilt företag. Detta ska inte bara stå för själva bussarna, utan också kunna leverera laddinfrastruktur, drivlinor och batterier.

Irizars produktpalett inom elfordon omfattar 10,8-och 12-meters stadsbussar, liksom ledbussar och dubbelledade bussar men även andra elfordon för användning i stadstrafik.

Just nu sluttestar Irizar sin första, fullelektriska 18-meters ledbuss för BRT-trafik (BRT = Bus Rapid Transit, superbussar).

Taggat som: , , , , ,

3 kommentarer »

  1. kW och kWh.

    Det blir jättefel så som ni skrivit med Kelvingrader och Henry.

  2. Ändra till kW och kWh.

    Det blir jättefel så som ni skrivit med Kelvingrader och Henry.

  3. Ändra till kW och kWh.

    Det blir jättegalet så som ni skrivit med Kelvingrader och Henry.

Lämna ett svar till Mikael Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)