Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Svenskt branschkrav om elskatt på bussar får internationellt stöd

Glada miner i den svenska delegationen i UITP:s EU-kommitté på onsdagen i Bryssel. Från vänster: Thomas Avanzata, ansvarig för EU-frågor inom UITP, Anna Grönlund vice Vvd Sveriges Bussföretag, Helena Leufstadius vd Svensk Kollektivtrafik och Jens Plambeck chef strategisk utveckling vid Trafikförvaltningen i Stockholms läns landsting.

Glada miner i den svenska delegationen i UITP:s EU-kommitté. Från vänster: Thomas Avanzata, ansvarig för EU-frågor inom UITP, Anna Grönlund vice vd Sveriges Bussföretag, Helena Leufstadius vd Svensk Kollektivtrafik och Jens Plambeck chef strategisk utveckling vid Trafikförvaltningen i Stockholms läns landsting.

De svenska branschorganisationerna Sveriges Bussföretag och Svensk Kollektivtrafik får nu internationellt stöd för sitt krav att elbussar inte ska straffbeskattas i förhållande till annan, spårburen kollektivtrafik. Det är UITP, den internationella kollektivtrafikorganisationen, som ställt sig bakom den svenska buss- och kollektivtrafikbranschen som länge har begärt att elbussar ska ha samma befrielse från elskatt som exempelvis spårvagnar och tunnelbanor.

Den svenska delegationen till UITP:s EU-kommission har nu fått besked att den tyngsta internationella branschorganisationen inom kollektivtrafik har gått på samma linje som de svenska delegaterna, Anna Grönlund från Sveriges Bussföretag, Helena Leufstadius, Svensk Kollektivtrafik och Jens Plambeck, chef för strategisk utveckling vid Trafikförvaltningen vid Stockholms läns landsting, alltså SL.

Idag regleras energiskatterna för kollektivtrafik i EU-direktivet 2003/96/EG.

UITP uppmanar nu samtliga medlemsstater att begära ett tillfälligt undantag från direktivet, så som Frankrike och Tyskland redan har gjort. Man vill också att medlemsstaterna tar vara på de möjligheter som direktivet ger att ”främja hållbar kollektivtrafik och bevilja reducerade skattesatser eller fullständiga undantag från energiskatter”, samtidigt som man säkrar” fortsatt produktion och tillgänglighet av förnybar energi och bränsle till överkomliga priser för kollektivtrafikföretag.”

Samtidigt vill UITP att EU-kommissionen vidtar en rad åtgärder för att underlätta miljövänlig och kostnadseffektiv kollektivtrafik. Bland annat vill UITP att avtalslängden vid upphandlingar ska vara tillräckligt lång för att trafikföretagen på ett vettigt sätt ska kunna skriva av investeringar i elbussar eller andra bussar som körs på alternativa drivmedel.

Den svenska regeringen har hittills ställt sig kallsinnig till förslaget. Bland annat har man hänvisat till att EU-regler inte medger en sådan skattebefrielse. EU-kommissionen, däremot, har förklarat att de nuvarande reglerna är omoderna och i praktiken också uppmanat medlemsstaterna att begära undantag från det gamla regelverket.

Men så sent som för en månad sedan blev det kalla handen från finansminister Magdalena Andersson(S) till att befria elbussar från elskatt, trots att Frankrike redan har infört ett sådant undantag och att den tyska förbundsdagen har beslutat att gå samma väg så att elskatten för spårtrafik och trafik med elbussar ska ligga på samma nivå så att miljövänliga elbussar inte diskrimineras.

Håkan Agnevall, vd för Volvo Bussar,  kritiserade regeringens inställning som ”starkt hämmande för ny, fossilfri teknik”.

 

 

Share Dela

Taggat som: , , , , , , , , , ,

1 kommentar »

  1. Det går väl inte att jämt av jämföra spårburen och däckburen lokaltrafik.
    Spårburet släpper inte ut något nämnvärt medan bussen orsakar stora skador på körbanorna samt däckpartiklar.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)