Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

2000:e Setra MultiClass lämnade Vetlanda

Anders Fransson, vd på Nilsbuss (till vänster) tog på torsdagseftermiddagen emot den 2000:e bussen ur Setras MuktiClaserie fråpn Anna Johansson och Gunnar Jörs på EvoBus Sverige. Foto: EvoBus.

Anders Fransson, vd på Nilsbuss (till vänster), tog på torsdagseftermiddagen emot den 2000:e bussen ur Setras MultiClasserie från Anna Johansson och Gunnar Jörs på EvoBus Sverige. Foto: EvoBus.

Den 2000:e bussen av modell Setra MultiClass lämnades på torsdagen över till sin nya ägare, Nilsbuss med huvudkontor i Vimmerby. Jubileumsbussen kommer att sättas i trafik för Kalmar Länstrafik, KLT.

Ett bussar av modellerna i MultiClass-serien kommer inom kort att sättas i trafik inom KLT.

– EvoBus har varit engagerade genom hela upphandlingsprocessen och vi har tillsammans tagit fram förslag som i detta fall möter KLT:s krav på bland annat pris, tekniska prestanda och miljö, säger Anders Fransson, vd på
Nilsbuss som är en av de entreprenörer som ska köra åt KLT i åtminstone tio år framöver.

Ett av KLT:s mål är att all deras busstrafik ska vara 100 % fossilfri. Den här Setra S 416 LE tillsammans med övriga fordon levererade till Nilsbuss i samband med denna upphandling från KLT körs på fossilfri syntetdiesel (HVO).

– MultiClassbussarna har många fördelar. Just den här busstypen, har förutom en låg entré som ger god tillgänglighet för passagerare med olika behov, låg bränsleförbrukning, lågt underhållsbehov, låga utsläppsnivåer och låg livscykelkostnad, berättar Gunnar Jörs som arbetar som säljare hos EvoBus Sverige AB.

Share Dela

Taggat som: , , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)