Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Comeback för världsberömt BRT-system

Nu satsar Colombias huvudstad Bogota på en utveckling av sitt världsberömda BRT-system Transmilenio. Foto: Wikimedia Commons/EEIM.

Nu satsar Colombias huvudstad Bogota på en utveckling av sitt världsberömda BRT-system Transmilenio. Foto: Wikimedia Commons/EEIM.

BRT-systemet i Colombias huvudstad, Transmilenio, har blivit världsberömt.Men under senare år har systemet fått förfalla, allt medan borgmästarna i staden har kommit och gått. Utbyggnaden har stannat av, vandalisering har blivit ett stort problem och så vidare. Men sedan i fjol är systemets skapare Enrique Peñalosa tillbaka som borgmästare. Och nu går Bogota till ny offensiv för att utveckla Transmilenio.

Satsningen på BRT-systemet Transmilenio drevs fram av Bogotas borgmästare Enrique Peñalosa. Den USA-födde Peñalosa valdes 1997 till borgmästare under åren 1998 – 2001 och satsade hårt på stadsutveckling med storsatsningar på bibliotek, parker, cykelleder och BRT-systemet Transmilenio var hörnpelare.

När Peñalosa lämnade borgmästarposten var Transmilenio ett BRT-system som var berömt bland stadsplanerare och kollektivtrafikexperter världen över. Systemet blev en succé från början. När det startade hade Transmilenio 800 000 dagliga resenärer, 2009 var det 1,4 miljoner, alltså långt mer än exempelvis Stockholms tunnelbana.

Men den planerade utbyggnaden av Transmilenio stannade av och under de nio (!) följande borgmästarna fick systemet förfalla steg för steg med minskad trygghet, ökad vandalisering, stoppad utbyggnad och så vidare.

Bogotas borgmästare Enrique Peñalosa. Foto: Ulo Maasing.

Bogotas borgmästare Enrique Peñalosa. Foto: Ulo Maasing.

Sedan den 1 januari förra året är Enrique Peñalosa på nytt borgmästare i Bogota, och nu går staden till ny offensiv med sitt BRT-system. Sedan januari 2016 har mer än 663 förbättringar gjorts, stora och små. Själva Transmilenio har förbättrats på 263 punkter och det övriga bussnätet i Bogota, STIP, på 400 punkter. Det handlar om utbyggnad av stationer, nya cykelparkeringar, förlängd trafiktid, ändrade linjesträckningar och så vidare.

Alexandra Riojas, Transmilenios chef, gläder sig åt att Enrique Peñalosa har vänt utvecklingen:

– Borgmästare Peñalosas engagemang för Transmilenio innebär att systemet kan återställas och ge stadens invånare den  kollektivtrafik Bogota förtjänar. Det här är investeringar som har gjort det möjligt för oss att optimera tjänsten för de miljoner användare som reser varje dag i systemet.

– Nu samarbetar vi, resenärer, förare, ordningspersonal och övriga för att säkerställa att TransMilenio återigen ska bli och förbli en stolthet för hela Bogota och ett global referenssystem, säger Alexandra Rojas.

Rojas konstaterar att systemet idag borde ha 380 kilometer egna vägar eller körfält, men bara har 114.

– Det fungerar alltså med endast 30 procent av den infrastruktur som krävs.

Läs vår intervju med Enrique Peñalosa från hösten 2014.

Share Dela

Taggat som: , , , ,

1 kommentar »

  1. Verkar vettigt. MEN, hur finansieras det hela? Via skatten eller via biljettluckan?
    Och hur jämför man en storstad med 11 miljoner invånare med ett glesbebyggt land som har 10 miljoner? Även Stockholm är glesbebyggt med stora avstånd och många grönområden. Det blir som att jämföra en melon med ett par klasar vindruvor. Det finns likheter, men skillnaderna är stora.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)