Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

”Fel av regeringen med straffskatt på elbussar”

En av Umeås elbussar. Elbussar straffbeskattas skriver tre företrädare för kollektivtrafiken i en debattartikel. Foto: Ulo Maasing.

En av Umeås elbussar. Elbussar straffbeskattas skriver tre företrädare för kollektivtrafiken i en debattartikel. Foto: Ulo Maasing.

”Vi väntar oss ansvarstagande och handling från regeringen, dels när det gäller den orättfärdiga elskatten på bussar, dels när det gäller utformningen av elbusspremien”.  Det skriver tre tunga företrädare för svensk kollektivtrafik i en debattartikel i Dagens Samhälle.

De tre är Anna Grönlund, branschchef vid Sveriges Bussföretag, trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons(M) i Stockholms läns landsting och Ulrika Frick(MP), ordförande i kollektivtrafiknämnden i Västra Götalandsregionen.

– Redan i dag kör över 80 procent av alla svenska bussar på förnyelsebara drivmedel. Det är något att vara stolt över. Bussbranschen har redan nått klimatmålet, skriver de tre och framhåller att de vill gå vidare med utvecklingen.

Samtidigt menar de tre att beskattningen av elbussar utgör en hämsko på utvecklingen och ett krokben på försöken att göra busstrafiken eldriven och ännu mer fossilfri. De pekar på att finansminister Magdalena Andersson har sagt att ”en fossilfri fordonsflotta är en prioriterad fråga för regeringen och att eldrivna bussar har stor potential att minska såväl klimatutsläpp och utsläpp av luftföroreningar som buller.”

Men ”den orättfärdiga elskatten” på elbussar bromsar utvecklingen menar de tre artikelförfattarna.

– Elbussar beläggs med straffskatt medan exempelvis all spårbunden kollektivtrafik som tunnelbana och pendeltåg undantas. Detta blir inte bara en hämsko mot utvecklingen av busstrafiken, utan också ett krokben på de initiativ som tagits för att göra busstrafiken eldriven och fossilfri.

De tre vill också ha en förändring av den elbusspremie som infördes av regeringen i fjol.

– Andemeningen är positiv. Märkligt nog kan premien dock endast sökas av kommuner eller kollektivtrafikmyndigheter. Det ör bussbolagen som köper fordon men de får inte söka elbusspremien. Inte heller bussbolag som kör kommersiell linjetrafik, som flygbussar, regionaltrafik och bolag i turist- och beställningstrafik får söka elbusspremien. Därför har elbusspremien misslyckats .

– Vi har viljan att ställa om för klimatet och folkhälsan – har regeringen viljan att ge rätt styrmedel, frågaar Anna Grönlund, Kristoffer Tamsons och Ulrika Frick.

Share Dela

Taggat som: , , , , , , , ,

1 kommentar »

  1. Kanske skulle ”straffbeskatta” batteritillverkningen istället för bussen. Resultatet vore ju dock detsamma, dyrt att köra batteribuss. Endast om det är trådbuss skulle man slippa skatten i mitt tycke, för det är det enda som kan motsvara spårbunden trafik.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)