Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Här tar barnen elbuss till plugget

Batteridrivna Iveco minibussar kör skolbarnen i Romerike, norr om Oslo. Foto: Ruter.

Batteridrivna Iveco minibussar kör skolbarnen i Romerike, norr om Oslo. Foto: Ruter.

I Romerike, norr om Oslo, åker skolbarnen elbuss till och från skolan. Det är följden av att all särskild kollektivtrafik i Romerike, 120 minibussar, nu är fossilfria. Skolbussarna visar vägen när det gäller elektrifieringen av busstrafiken i Oslo och Akershus, alltså den busstrafik som trafikhuvudmannen Ruter svarar för.

På onsdagen var det skolstart i Romerike. Då sattes tio batteridrivna minibussar i trafik för att ta barnen till och från skolan. Bussarna är en del av det nya trafikavtal som den 1 augusti började gälla för den särskilda kollektivtrafiken i Romerike, alltså skolskjutsar, färdtjänst med mera.

Förutom de tio elbussarna är 102 bussar drivna med syntetdieseln HVO och endast åtta med biogas.

– De eldrivna minibussarna är inledningen till elektrifieringen av Ruters busstrafik. All kollektivtrafik i Oslo och Akershus ska i framtiden uteslutande köras på förnybar energi och på sikt bli utsläppsfri. Det är extra glädjande att den särskild kollektivtrafiken i Romerike kör förnybart redan 2017 och att det är skolbarn som får glädjen att åka till och från skolan med tysta, utsläppsfria elektriska minibussar, säger Ruters kommunikationschef Gro Janborg.

På den oavhängiga, ideella norska miljöstiftelsen Zero applåderar man satsningen på elbussar för skoltrafiken.

– Ruter visar därmed vägen när det gäller en elektrifiering av kollektivtrafiken som kommer att minska såväl klimatutsläpp som lokala föroreningar, säger Mariu Gjerset, teknologiansvarig inom Zero.

Förra året gjordes det 395 000 resor med den särskilda kollektivtrafiken i Romerike. 380 000 av dessa var skoltransporter.

De tio batteridrivna minibussarna öär tillverkade av Iveco och har en räckvidd på cirka 160 kilometer på fulladdat batteri. Laddtiden är cirka 5 – 6 timmar med 400 volt, 3-fast, 11kw. Bussarna är utrustade med tre Natrium-nickelkloridbatterier på tillsammans cirka 90 kWh samt en supercapacitator som ger extra kraft under acceleration. Motoreffekten är 80 kW.

Share Dela

Taggat som: , , , , , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)