Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

HVO-användning ökar snabbt

Användningen av HVOi transportsektorn ökar snabbt. I bussbranschen är HVO det vanligaste fossilfria drivmedlet. Foto: Scania.

Användningen av HVOi transportsektorn ökar snabbt. I bussbranschen är HVO det vanligaste fossilfria drivmedlet. Foto: Scania.

Mer än 20 procent av det drivmedel som tankades i svenska fordon under det första halvåret i år var biodrivmedel. Särskilt stor var ökningen för biodiesel HVO. Men också användningen av biogas ökade kraftigt. Användningen av etanol och rapsdiesel var stabil jämfört med 2016. Det visar färsk statistik från SCB som Svebio bearbetat.

De totala leveranserna av drivmedel ökade från 45 TWh till 45,7 TWh. Användningen av fossil bensin minskade med 5 procent medan användningen av fossil diesel ökade. Användningen av biodrivmedel ökade från 8,3 TWh första halvåret 2016 till 9,2 TWh första halvåret 2017.

Andelen biodrivmedel av de totala drivmedelsleveranserna ökade från 18,4 procent till 20,2 procent.

Ökningen var störst för HVO-biodiesel, där särskilt försäljningen av ren HVO mer än fördubblades mellan 2016 och 2017. Hela 29,2 procent av all diesel var biodiesel under första halvåret.

Försäljningen av etanol låg stabilt, liksom försäljningen av RME, rapsdiesel. Leveranserna av biogas ökade med 13 procent, medan försäljningen av fossil gas som drivmedel minskade kraftigt. Andelen biogas av den totala volymen fordonsgas var 85 procent.

Fördelningen av användning av olika drivmedel i den sv enska bussbranschen förra året. Diagrammet är hämtat ur Sveriges Bussföretags nya statistikrapport om branschen.

Fördelningen av användning av olika drivmedel i den svenska bussbranschen förra året. Diagrammet är hämtat ur Sveriges Bussföretags nya statistikrapport om branschen.

Svebio redovisar inte utvecklingen för bussbranschen – men de svenska bussföretagen ligger långt före transportsektorn som helhet när det gäller satsning på fossilfria drivmedel.

Enligt den statistikrapport som branschorganisationen Sveriges Bussföretag presenterade förra veckan, och som vi då rapporterade om, drevs förra året 28,4 procent av bussarna med HVO, 15,7 procent med natur- eller biogas och 12,2 procent med RME. Bara drygt 39 procent av bussarna drevs då med diesel, och andelen är stadigt minskande.

Share Dela

Taggat som: , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)