Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

HVO sparade miljontals ton av växthusgaser

HVO-tankning av en buss. Foto: Volvo.

HVO-tankning av en buss. Foto: Volvo.

Användningen av syntetdieseln HVO (hydrerad vegetabilisk olja) minskade utsläppen av växthusgaser med 2,8 miljoner ton förra året, enligt en ny rapport från Energimyndigheten. Enligt rapporten ökade HVO-användningen med 66 procent under 2016. HVO står nu för två tredjedelar av all biodrivmedelsanvändning i Sverige.

Vanlig fossil diesel innehöll under förra året 21 procent förnybart drivmedel, i form av HVO (17 procent) och konventionell biodiesel FAME (4 procent). Det innebar att utsläppen från diesel minskade med cirka 15 procent. Nyligen lade regeringen fram förslag som innebär att inblandning av förnybara drivmedel ska minska utsläppen från diesel med 21 procent år 2020.

Användningen av ren HVO100 ökade hela 15 gånger under 2016. Sammantaget innebar användningen av HVO att växthusgasutsläppen minskade med 2,8 miljoner ton under 2016, vilket motsvarar 73 procent av alla biodrivmedels samlade klimatnytta enligt Energimyndighetens rapport.

Råvarorna i produktionen av HVO utgjordes under 2016 av vegetabilisk och animalisk avfallsolja (38 procent), PFAD (23 procent), slakteriavfall (19 procent), raps (8 procent), tallolja (7 procent), majs (4 procent) samt soja och korn (1 procent).

PFAD (Palm Fatty Acid Distillate) är en restprodukt som uppstår i livsmedelsindustrins produktion av palmolja. PFAD består av oätliga fettsyror som börjar bildas direkt när palmoljefrukterna skördas, och måste avlägsnas från palmoljan innan den kan användas som livsmedel. Halten PFAD i rå palmolja är omkring 5 procent.

Inställningen till PFAD skiljer sig mellan leverantörerna. Neste, till exempel, använder PFAD i sin tillverkning av HVO, medan Preem inte gör det.

– HVO kommer fortsätta att spela en avgörande roll för att minska trafikens klimatpåverkan. För att klara Sveriges ambitiösa utsläppsmål är det viktigt att en bred bas av olika råvaror kan användas i produktionen av biodrivmedel, säger Fredrik Törnqvist, chef för näringspolitik på Neste AB.

Gröna Bilister oroas dock av utvecklingen. Organisationen menar att det är glädjande att andelen förnybara drivmedel i vägtrafiken ökar snabbt och närmar sig 20 procent. Men ökningen beror nästan uteslutande på den snabba expansionen av HVO-diesel. Försäljningen av biogas ökar i blygsam takt medan den sammanlagda marknaden för fordonsgas börjat krympa. Samtidigt störtdyker användningen av etanol.

– Eftersom alla äpplen ligger i HVO-korgen är risken stor att utvecklingen mot fossilfria drivmedel avstannar, säger Per Östborn, drivmedelsansvarig på Gröna Bilister.

– Det är nämligen redan brist på hållbar råvara till HVO. Ska den expandera ytterligare i nuläget måste vi ta till mer palmolja eller PFAD, vilket vore olyckligt. Trots att de klassas som hållbara kan de bidra till skogsskövling i Sydostasien genom indirekta effekter.

– Trafiken kommer att elektrifieras allt mer, men personligen tror jag inte att elen kommer att hinna bidra på ett avgörande sätt till att nå 2030-målet, säger Per Östborn.

– Därför måste vi ge biogasen en skjuts framåt och få etanolen att resa sig ur askan som Fågel Fenix.

Share Dela

Taggat som: , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)