Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Mercedes i topp under juli

Mercedes-Benz toppar registreringsstatistiken för tunga bussar i Sverige under juli. Starkt bidragande är leveranser till Nobina iu Malmö (bilden) och Bergkvarabuss. Foto: EvoBus.

Mercedes-Benz toppar registreringsstatistiken för tunga bussar i Sverige under juli. Starkt bidragande är leveranser till Nobina i Malmö (bilden) och Bergkvarabuss. Foto: EvoBus.

Mercedes-Benz toppar överlägset nyregistreringarna av tunga bussar i Sverige under juli. Det framgår av Bil Swedens månadsstatistik. Under månaden registrerades totalt 139 nya bussar (både lätta och tunga), 15,8% fler än under samma tid förra året, då 120 stycken registrerades. Sammanlagt registrerades under perioden januari – juli 477 bussar, 25,7% färre än förra året, då 642 stycken registrerades. Mercedes-Benz stora framgångar kan i ett ord förklaras med Bergkvarabuss och Nobina.

Bergkvarabuss är sedan många år Daimler Buses (Mercedes-Benz och Setra) största kund i Sverige och har, som vi tidigare rapporterat, gjort stora investeringar i nya bussar för bland annat Kalmar län. Där har man redan trafik, men har också vunnit betydande nya volymer med trafikstart i augusti. Och det är alltså bland annat leveranserna till den trafiken som börjar slå igenom i Bil Swedens statistik.

Lyftet för Mercedes-Benz beror också till stor del på att Nobina just nu genomför en kraftig förnyelse av stadsbussflottan i Malmö där en tredjedel av stadsbussarna ersätts med nya Mercedes-Benz Citaro.

Nyregistreringarna av tunga bussar över 10 ton uppgick i hela Sverige till 126 under juli, 27,3% fler än under samma tid förra året då 99 bussar registrerades.

Sammanlagt registrerades under perioden januari – juli 370 tunga bussar, 26,9% färre än under motsvarande period förra året då 506 registrerades.

Här är topplistan för juli:
Mercedes-Benz 54
MAN 35
Volvo 18
VDL 10
Scania 5
Setra 4

Share Dela

Taggat som: , , , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)