Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Nya EU-krav på däck för bussar och lastbilar

Nya EU-krav när det gäller däckbuller och rullmotstånd gäller för alla bussar och lastbilar som typgodkänns från den 1 november i år. Foto: Ulo Maasing.

Nya EU-krav när det gäller däckbuller och rullmotstånd gäller för alla bussar och lastbilar som typgodkänns från den 1 november i år. Foto: Ulo Maasing.

Ett nytt EU-direktiv som innebär att alla bussar och lastbilar som typgodkänns från den första november i år måste vara försedda med däck som både avger mindre buller och som har ett avsevärt lägre rullmotstånd än dagens däck. 2020 utvidgas regelverket så att även alla däck för tunga fordon som säljs på eftermarknaden möta de nya kraven när det gäller buller och rullmotstånd.

I praktiken betyder EU-direktivet, ECE 117.02, att däckfabrikanterna tvingas utveckla däck som klarar kraven. Det kan ske med andra gummiblandningar, nya däckmönster och minskat mönsterdjup.

Minskat mönsterdjup behöver dock inte betyda sämre däckekonomi eftersom däcken måste bytas oftare. De nya däcken bidrar nämligen också till att minska drivmedelsförbrukningen. Det betyder i sin tur att om ett trafikföretag kan minska sin drivmedelsförbrukning med tre procent kompenseras de ökade däckkostnaderna mer än väl.

Det kan alltså bli så att det minskade mönsterdjupet innebär en besparing för  trafikföretagen.

Share Dela

Taggat som: ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)