Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Realtidsförsening på åtta år

Länstrafiken i Västerbotten räknar med att realtidsinformationen till resenärerna ska fungera i höst – åtta år försenad. Foto: Ulo Maasing.

Länstrafiken i Västerbotten räknar med att realtidsinformationen till resenärerna ska fungera i höst – åtta år försenad. Foto: Ulo Maasing.

Länstrafiken i Västerbotten har problem med tiden. Bokstavligt talat. Man är nu åtta år försenad med den realtidsinformation som ska göra det möjligt för kunderna att följa bussarnas ankomst- och avgångstider i realtid. Nu lovar man att det ska fungera i höst, rapporterar SvT Nyheter Västerbotten.

Redan 2009 lovade Länstrafiken i Västerbotten att resenärerna i realtid skulle kunna se var bussarna befann sig. Till SvT Västerbotten säger länstrafikens vd Harriet Söder att en av orsakerna till förseningen är att man efter beslutet fick det tufft ekonomiskt.

Till det kommer tekniska problem.

– Betalsystemet i bussarna har en GPS-funktion som sänder ut data om var bussen befinner sig. Så vi valde att använda betalsystemet för att kunna sända ut realtidsinformationen till resenärerna. Det blev billigare för alla, men nu i efterhand var det kanske inte det bästa, säger Harriet Söder.

I juni blev hållplatserna i länet uppdaterade med realtidsinfo, men tekniska problem har gjort att länstrafiken hittills inte har velat införa realtidsinfo i kanaler som hemsida och mobilapp.

– Våra olika system har haft problem att kommunicera med varandra, säger Harriet Söder till SvT Västerbotten.

Betalsystemet har varit en långvarig huvudvärk för Länstrafiken i Västerbotten som i likhet med länstrafikbolaget i Västernorrland för knappt ett år sedan dömdes till 1,9 respektive 1,7 miljoner kronor i böter för att man hade struntat i att annonsera ut en upphandling av biljetthanteringssystemet.

De båda länstrafikbolagens leverantör av biljettsystem, CPT Nordic, gick i konkurs senhösten 2008. Norska Fara erbjöd sig att hålla liv i systemet, men meddelade senare med kort varsel att åtagandet var begränsat.

För länstrafikbolagen blev det bråttom att lösa situationen. Man räknade med att en regelrätt upphandling skulle ta två år. Om Fara skulle få affären skulle det hela gå mycket snabbare, samtidigt som man skulle kunna använda den gamla hårdvaran, vilket i sin tur skulle spara pengar.

Men Konkurrensverket godtog inte de båda länstrafikbolagens argument att det hela var så brådskande att man inte hann med en vanlig upphandling och krävde de båda länstrafikbolagen på 3,6 miljoner kronor i böter, eller upphandlingsskadeavgift som det egentligen heter.

Share Dela

Taggat som: , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)