Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Rekordsommar i Skåne

Ökat resande gör att Skånetrafikens budgetmiss minskar. Foto: Ulo Maasing.

Ökat resande gör att Skånetrafikens budgetmiss minskar. Foto: Ulo Maasing.

Det går uppåt för Skånetrafiken. Sommarkortet Jojo Sommar har satt försäljningsrekord och ekonomin går i rätt riktning. Resandet ökar, även om det inte sker i den takt som har varit Skånetrafikens mål.

Förra årets försäljningsrekord för Jojo Sommar har i år överträffats med råge. Totalt har det i år sålts 210 500 Jojo Sommar. Försäljningen av Skånetrafikens sommarkort har ökat stadigt sedan kortet introducerades 2010. I fjol såldes 202 000 kort vilket i sin tur var drygt 10 000 fler än 2015.

Skånetrafiken konstaterar också att ekonomin utvecklas i rätt riktning. Under våren sjösatte man ett besparingsprogram som nu börjar ge effekt och det statliga stödet på 37 miljoner kronor för ID-kontrollerna bidrar positivt.

Resandet har ökat med 1,5 procent. Ökningen gäller såväl stads- och regionbusstrafiken som tågtrafiken. Målet var dock en resandeökning på fyra procent.

– Utvecklingen gör att vi justerar prognosen från 80 miljoner kronor sämre än budget till 30 miljoner kronor sämre än budget. Vi behåller dock en negativ prognos på helåret på grund av att gränskontrollerna finns kvar, de stora behoven av tågunderhåll samt de många ersättningsbussar vi tvingas sätta in vid trafikstörningar på grund av bristande järnvägsunderhåll, säger Linus Eriksson, trafikdirektör på Skånetrafiken.

Share Dela

Taggat som:

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)