Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Värnamo byter färg och blir elektriskt

Den 2 september elektrifieras stadstrafiken i Värnamo med lila elhybridbussar från Volvo. Foto: Värnamo kommun.

Den 2 september elektrifieras stadstrafiken i Värnamo med lila elhybridbussar från Volvo. Foto: Värnamo kommun.

Den 2 september blir all stadsbusstrafik i Värnamo elektrisk. Samtliga tre linjer i staden ska köras med snabbladdade elhybridbussar från Volvo. Under Värnamodagarna, torsdag – lördag har allmänheten haft en möjlighet att provåka de nya bussarna.

Att bussarna representerar något nytt i staden syns direkt – de är inte lackade i Jönköpings Länstrafiks vanluga vit-/gul-/röda färger utan i lila och vitt.

Trafiken körs av Karlssonbuss i Vaggeryd och omfattar fyra bussar på tre linjer, varav en buss utgör reserv.

Den nya stadstrafiken, som får premiär den 2 september, utgår från Värnamo station och täcker större delen av staden med halvtimmestrafik mellan klockan 06.00 och 22.00. Hittills har trafiken körts med 60-minutersint44rvaller. På helgerna kommer bussarna att gå en gång i timmen mellan kl 09.00 och 19.00. Idag saknas helgtrafik i Värnamo.

Bussarna snabbladdas vid stationen under cirka fem minuter för att sedan gå ut på linje under 20-25 minuter. Energiåtgången för Volvos elhybrid är upp till 60 procent lägre jämfört med en konventionell dieselbuss Euro 6. Bussen kan köra cirka 70 procent av rutten på el och är tyst och avgasfri vid eldrift.

Värnamo kommun och Jönköpings Länstrafik har satt som mål att från den 2 september nå 200 000 resor/år inom tre år jämfört med dagens cirka 50 000 resor/år.

Share Dela

Taggat som: , , , , ,

1 kommentar »

  1. Det är en bra start. Men varför inte helelektriska bussar? Åtminstone 3 av 4 hade ju kunnat vara det och sen en laddhybrid i reserv.

    Detta är ju jättebra, superbra. Men det finns ju fortfarande lite förbättringspotential.

    Nu får vi hoppas på att resten av

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)