Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Ännu ett huvud rullar på Transportstyrelsen

Transportstyrelsens ställföretrödande generaldifrektör Jacob Gramenius avgpr efter nya avslöjanden om IT-skandalen på myndigheten. Foto: Transportstyrelsen.

Transportstyrelsens ställföretrödande generaldifrektör Jacob Gramenius avgpr efter nya avslöjanden om IT-skandalen på myndigheten. Foto: Transportstyrelsen.

IT-skandalen på Transportstyrelsen ledde på onsdagen till att ytterligare en hög chef avgick. Det är myndighetens ställföreträdande generaldirektör Jacob Gramenius som har lämnat sin post efter nya avslöjanden av Dagens Nyheter.

DN kunde på onsdagen rapportera att Transportstyrelsen redan sommaren 2014 beslutade om att göra avsteg från sina regler om IT-säkerhet.

Det avsteget gjordes mer än ett år innan den skandalomsusade outsourcingen av IT-verksamheten till IBM. Denna har kostat förre generaldirektören Maria Ågren liksom infrastrukturminister Anna Johansson (S) och Anders Ygeman (S) jobbet.

Enligt DN har avsteget från säkerhetsreglerna 2014 belagts med sekretess med hänvisning till rikets säkerhet.

Det var enligt DN sommaren 2014 som den ställföreträdande generaldirektören Jacob Gramenius beslutade om avsteg från myndighetens regler om informationssäkerhet i samband med byte av det datorsystem där bland annat alla fordonsägare och körkortsinnehavare är registrerade.

Ansvarig minister när Transportstyrelsen började göra avsteg från IT-säkerheten var Catharina Elmsäter - Svärd. Foto: Ulo Maasing.

Ansvarig minister när Transportstyrelsen började göra avsteg från IT-säkerheten var Catharina Elmsäter – Svärd. Foto: Ulo Maasing.

Beslutet meddelades först muntligen i juni 2014. Det formella beslutet fattades av Gramenius i augusti 2014.

Ansvarig minister var då infrastrukturminister Catharina Elmsäter – Svärd(M).

Taggat som: , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)