Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Först nerskärningar, sedan egen regi i Region Örebro län

Innan Region Örebro län tar över en stor del av busstrafiken i egen regi ska nerskärningar göras. Foto: Ulo Maasing.

Innan Region Örebro län tar över en stor del av busstrafiken i egen regi ska nerskärningar göras. Foto: Ulo Maasing.

Först ska Region Örebro län skära ner i kollektivtrafiken. Sedan ska man börja köra större delen av denna i egen regi. Politikerns i regionens nämnd för samhällsbyggnad beslutade på onsdagen om nerskärningar i trafiken (eller effektiviseringar, som man kallar det) för 14,9 miljoner kronor nästa år och med 24,7 miljoner kronor på helår från 2019 – samma år som regionen börjar köra en stor del av busstrafiken i egen regi istället för att upphandla den.

Nerskärningarna motsvarar ungefär två procent av kollektivtrafiken i regionen.

Politikerna i nämnden för samhällsbyggnad pekar bland annat på att kostnaderna för busstrafiken under de senaste sex åren har ökat med 30 procent. Det är främst den södra och västra länsdelen, samt inom stadstrafiken som trafiksatsningarna har gjorts. Tågtrafiken har också byggts ut.

Men nu är det alltså dags att slå till bromsarna.

– Vi har lyckats i våra satsningar att få fler länsbor att resa kollektivt, men på enstaka turer och linjer har inte resenärsunderlaget blivit som vi hade förväntat oss, och det måste vi nu justera. Därför tar vi nu ett steg tillbaka, säger Anders Ceder (S), vice ordförande i nämnden för samhällsbyggnad.

Främst kommer man att dra in turer under lågtrafiktid, det vill säga turer tidig morgon, kväll och helg, men i vissa fall även turer mitt på dagen, som kommer att beröras. I något fall kan hela linjer komma att läggas ned.
För enskilda resenärer kan nerskärningarna få stora konsekvenser för deras möjligheter att resa kollektivt, konstaterar politikerna.

– Det handlar om att göra ansvarsfulla avvägningar, säger Mats Gunnarsson (MP), ordförande i nämnden för samhällsbyggnad.

Han aviserar att man kommer att införa anropsstyrd närtrafik på landsbygden.

Taggat som: ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)