Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Elektriska expresser upphandlas i Helsingborg

Förebilden. MalmöExpressen står som förebild för HelsingborgsExpressen som nu upphandlas. Men till skillnad från Malmö satsar Skånetrafiken på eldrivna, ändhållplatsladdade bussar. Foto: Skånetrafiken.

Förebilden. MalmöExpressen står som förebild för HelsingborgsExpressen som nu upphandlas. Men till skillnad från Malmö satsar Skånetrafiken på eldrivna, ändhållplatsladdade bussar. Foto: Skånetrafiken.

Skånetrafiken har nu inlett upphandlingen av stadsbusstrafiken i Helsingborg. Upphandlingen omfattar bland annat den första HelsingborgsExpressen, en BRT-liknande stadsexpress so  ska köras med elbussar och börja trafikeras i juni 2019. 100 procent grön el ska användas. En andra, eldriven HelsingborgsExpress ska följa 2023.

I fredags gick Skånetrafiken ut med förfrågningsunderlaget för den framtida stadsbusstrafiken i Helsingborg, innehållande elbussar för HelsingborgsExpressen på linje 1 med trafikstart juni 2019 och HelsingborgsExpressen på linje 2 med trafikstart 2023. Övriga bussar som kommer att användas i stadsbusstrafiken ska drivas med 100 procent biogas.

– Elbussarna på linje 1 och 2 kommer att vara ändhållplatsladdade och får en hög prioritet i trafiken med egna bussfiler. I samarbete med Helsingborgs stad har vi förberett för långa hållplatser och anpassade väderskydd. Det blir en spårvagnslik funktionalitet. Bussarna kommer att ha påstigning på alla dörrar vilket gör det snabbt och enkelt för resenärerna, säger Magnus Wikforss, affärsområdeschef buss norra, Skånetrafiken.

– Vi har som målsättning att ligga i framkant när det gäller miljövänliga och effektiva trafiklösningar. Det är också viktigt att det är en inbjudande miljö ombord på bussarna. Därför går vi fram med ett förfrågningsunderlag med krav på att både eldrift och en attraktiv interiör ska vara tillgodosedda, säger Stefan Svalö (S), regionråd och ordförande kollektivtrafiknämnden i Region Skåne.

– Genom att upphandla de första elbussarna till Helsingborg bidrar vi till en tystare miljö och en bättre luftkvalitet. Vi ser fram emot den positiva kombinationen av el och biogas för att skapa hållbara fossilfria transporter, säger Nicklas Ljungström, 1:e vice ordförande i kollektivtrafiknämnden.

Share Dela

Taggat som: , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)