Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Första eldrivna låggolvsbussen för servicelinjer och färdtjänst

Mellor Orion E, en batteribuss med genomgående låggolv för bland annat servicelinjer. Bilden visar en demobuss. Det slutliga utseendet kommer att visas först på Busworld i Kortrijk. Foto: Ulo Maasing.

Mellor Orion E, en batteribuss med genomgående låggolv för bland annat servicelinjer. Bilden visar en demobuss. Det slutliga utseendet kommer att visas först på Busworld i Kortrijk. Foto: Ulo Maasing.

Snart kommer den första batteridrivna låggolvsbussen för servicelinjer, färdtjänst och liknande trafik till Sverige. Det är den brittiska fordonstillverkaren Mellor som på mässan Busworld i Kortrijk premiärvisar sin Orion E, en helt elektrisk buss för upp till 16 passagerare. Mellor har också börjat etablera ett nät av återförsäljare i Europa som ska ta fullt serviceansvar för bussarna. I Sverige, Norge och Danmark är det BK Invest i Henån, Bohuslän.

Tillgängligheten samt den tysta och emissionsfria gången är det som direkt slår den som stiger ombord på Orion E. Den buss vi har tittat närmare på i England var naturligtvis en högerstyrd version och dessutom en demobuss som inte ser ut riktigt som den buss som Mellor kommer att marknadsföra och som premiärvisas på den gigantiska bussmässan Busworld i Kortrijk.

John Randerson, vd för Mellor: Utomlands kommer vi att samarbeta med representanter som har ett komplett ansvar för eftermarknaden.

John Randerson, vd för Mellor: Utomlands kommer vi att samarbeta med representanter som har ett komplett ansvar för eftermarknaden.

Tillgängligheten är en nyckelfaktor för bussar som ska användas på servicelinjer eller i färdtjänst. Även den som inte är så rörlig ska enkelt kunna ta sig på och av, men också flytta sig inne i bussen.

I Skandinavien representeras Mellor av BK Invest. Här är BK Invests Margareta Lundqvist tillsammans med Mellors företagsledning, från vänster direktören Paul Newton, vd:n John Randerson och affärsutvecklingschefen Steve Reeves. Foto: Ulo Maassing.

I Skandinavien representeras Mellor av BK Invest. Här är BK Invests Margareta Lundqvist tillsammans med Mellors företagsledning, från vänster direktören Paul Newton, vd:n John Randerson och affärsutvecklingschefen Steve Reeves. Foto: Ulo Maassing.

Orion E är framhjulsdriven och har ett genomgående låggolv. Naturligtvis finns en rullstolsramp vid dörren som är placerad omedelbart bakom framhjulet. I det utförandet kan den typiskt fås antingen med 15 stolar eller med 14 stolar och en rullstolsplats.

– Men vi är väldigt flexibla och kan erbjuda andra alternativ, säger John Randerson, vd för Mellor Coachcraft som är företagets fullständiga namn.

Räckvidd
Som alternativ kan Orion E också fås med dubbla dörrar i aktern och en inredning som gör det möjligt att ta flera rullstolar. Exempelvis kan den ta tre rullstolar samtidigt som det finns plats för fyra sittande passagerare. Den kan också fås som buss för 16 passagerare och ett rejält och lättillgängligt bagageutrymme bak. Som mest kan fyra rullstolar få plats samtidigt.

– Men vi vill gå bort från insteg i aktern. Nästa utvecklingssteg blir istället automatiska ramper, förklarar John Randerson.

– Vi anser att föraren är viktig och vill ha ingång fram för alla så att föraren kan ha kontakt med samtliga passagerare, tillägger Steve Reeves, affärsutvecklingschef hos Mellor.

Eldriften gör att gången är tyst och ryckfri, inte oviktiga faktorer för passagerarnas komfort. Energieffektivitet och frånvaron av emissioner är andra viktiga egenskaper som Orion E delar med andra elbussar.

Intressant för Sverige
John Randerson framhåller att Mellor använder såväl drivlina som batterier från europeiska tillverkare. Batteriladdningen tar enligt företaget 3,5 timmar, batterikapaciteten är 72kWh och räckvidden i normal trafik cirka 160 kilometer. Orion E kan också fås för snabbladdning. Motorn är nominellt på 93 kW med en maxeffekt på 158 kW. Toppfarten är 90 kilometer i timmen.

Vridmomentet är maximalt 2500 Nm, vilket räcker till i nästan all trafik. För start i branta backar har Mellor beslutat att lägga till en extra, låg växel.

– Jag är övertygad om att Mellors bussar är högintressanta för den svenska marknaden, säger Margareta Lundqvist på BK Invest som representerar Mellor i Sverige.

För någon månad sedan tog hon under några dagar in en Orion E demobuss från England för att presentera den för några intressenter som själva kunde prova bussen.

– Vi fick många positiva reaktioner och ser nu fram mot att Mellors elbuss presenteras i sitt slutliga utförande i samband med Busworld i Kortrijk som äger rum den 20 – 25 oktober.

På klassisk fotbollsmark utanför Manchester Uniteds hemmaarena Old Trafford. Mellor Strata är byggd på Mercedes Sprinter men med en 2,3 meter bred kaross…

På klassisk fotbollsmark utanför Manchester Uniteds hemmaarena Old Trafford. Mellor Strata är byggd på Mercedes Sprinter men med en 2,3 meter bred kaross som gör det möjligt…

Liten blev stor
Mellor ser den fordonstyp som Orion och företagets andra modeller representerar som intressant för både bussföretag och taxiföretag. På sin brittiska hemmamarknad, precis som i Sverige sker stegvis en övergång från stora bussar till mindre som ersätter linjer med svag beläggning.

…en rymlig och luftig interiör med plats för 2+2 stolar i bredd och en eller två rullstolsplatser på låggolvsdelen. Foto: Ulo MAasing,.

…med en rymlig och luftig interiör med plats för 2+2 stolar i bredd och en eller två rullstolsplatser på låggolvsdelen. Foto: Ulo Maasing,.

En annan, större buss från Mellor som kan vara av stort intresse för den svenska marknaden är Mellor Strata. Byggd på Mercedes-Benz Sprinter ger sig Mellor därmed in i ett getingbo med oräkneliga påbyggare som slåss om marknaden.

– Men vi menar att vi har en annorlunda produkt och skiljer oss från andra påbyggare. Vi satsar mycket på teknikutveckling och har filosofin att våra produkter ska vara stora bussar som gjorts små, inte skåpbilar som gjorts till buss, säger John Randerson.

Liksom Orion E kan Strata fås med en rad alternativa inredningar och med plats för 22 passagerare inklusive en eller två rullstolsburna resenärer. Redan exteriören med Mellors kross på den 2,3 meter breda bussen antyder att interiören är rymlig och luftig. Intrycket bekräftas när man stiger in i bussen med komfortabla stolar placerade 2+2.

– Bredden har gjort det möjligt för oss att gå ifrån den vanliga lösningen med 2+1 platser i bredd där man har en rullstolsplats till att istället ha fyra stolar i bredd och en större låggolvsdel med plats för två rullstolar, kommenterar John Randerson.

Bussen är tänkt för trafik på bland annat trafiksvagare linjer, stadsdelslinjer, skolskjutsar och liknande.

Strata lanserades i Storbritannien i fjol och gör sin Europadebut på Busworld. Bussen är baserad på Mercedes Sprinter 516 med en fyrcylindrig Euro 6-motor på 163 hästkrafter och har en sjuväxlad automatlåda.

Anrikt
I Skandinavien är Mellor än så länge ett relativt okänt namn, men inte i Storbritannien. Mellor Coachworks i Rochdale har sina rötter mer än 50 år bakåt i tiden. Företaget började med karossering av fordon men gav sig för ungefär 30 år sedan in på mini- och midibussmarknaden. Sedan 2013 ingår Mellor i Woodall Nicholson Group med totalt närmare 260 anställda, vara 74 i Mellor.

Företaget är Storbritanniens fjärde största busstillverkare och producerar förutom bussar även limousiner och specialfordon. Ett par tusen bussar från Mellor rullar idag på de brittiska vägarna.

– I år kommer vi att leverera 200m bussar. Nästa år är målet 275 och året därpå 400 bussar, berättar John Randerson som på den brittiska bussmässan Coach & Bus Live tidigare i oktober fick en order på 20 bussar till ett företag i Skottland.

– Nästa år siktar vi på att sälja 75 bussar utanför Storbritannien. Min ingång är att det tar tid att utveckla marknader. Utanför Storbritannien kommer vi enbart att sälja via distributörer som tar ett totalansvar för eftermarknaden med mera. Vi vill växa långsamt så att vi kan ge kunderna god service och en bra eftermarknad. Det rykte och anseende vi skapar är helt avgörande på lång sikt.


Share Dela

Taggat som: , , , , , , ,

Categorised in: Busworld, Reportage

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)