Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Gröna drömmar går upp i rök för miljoner

Tomt vid biogasmacken medan gasen eldas upp istället för att fylla tanken på bussar och bilar. Foto: Gästrike Ekogas.

Tomt vid biogasmacken medan gasen eldas upp istället för att fylla tanken på bussar och bilar. Foto: Gästrike Ekogas.

Tanken var att bussar och bilar skulle köras på biogas. Men istället eldas det mesta av gasen upp, rakt ut i luften. Det finns nämligen inte köpare till den, rapporterar Sveriges Radio P4 Gävleborg om kommunägda Gästrike Ekogas satsning på att omvandla hushållsavfall till fordonsbränsle.

– Den här kretsloppsdrömmen har bara ett fel. Biogasen går inte att sälja. Närmare 70 procent av den gas vi tillverkar eldar vi upp här på anläggningen, säger Jonas Hellström, vd för Gästrike Ekogas anläggning i Forsbacka till SR Gävleborg.

Anläggningen har kostat 130 miljoner att bygga.

Det kommunägda företagets andra anläggning för biogasproduktion, Duvbackens reningsverk i Gävle, eldar upp mellan 25 och 30 procent av den gas man producerar.

Det innebär att metangas för många miljoner om året eldas upp och bidrar till koldioxidutsläppen istället för att minska dem.

– Det var inte så det var tänkt, säger det miljöpartistiska kommunalrådet Therese Metz i Gävle till SR Gävleborg.

– Biogasen ska ju fungera som ett drivmedel framför allt för busstrafiken, är det tänkt. Vi ska naturligtvis fortsätta driva på för att ställa om fordonsflottan till fossilfri drift så fort det bara går.

Share Dela

Taggat som: , ,

2 kommentarer »

  1. DRIVA PÅ, sa miljöpartisten. Åt fel håll, ja. Vad MP ö h t tänker på och med är svårt att förstå. Verkligheten får vika för drömmar, Stockholm är innerstad utan kontakt med REGIONEN, hinder sätts upp i stället för att lösa problem i stort, gågator blir viktigare än att rädda liv och egendom. MP driver på mot sitt eget försvinnande.

  2. Bussar kan och bör drivas på el. Biogasen kan de flytta till skeppsterminaler för LNG, naturgasnätet och de kraftvärmeverk som bränner gas.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)