Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Irizar laddar för elektrisk BRT – med en ”spårvagn”

Spanska Irizar lanserar nu en eldriven ledbuss med sikte på BRT-system. Bild: Irizar.

Spanska Irizar lanserar nu en eldriven ledbuss med sikte på BRT-system. Bild: Irizar.

Den spanska busstillverkaren Irizar, som i Sverige är mest känd för sina turistbussar, storsatsar på elbussar för kollektivtrafik. Företagets nyaste produkt, som också visas på Busworld i Kortrijk, är en 18,73 meter lång, helt eldriven ledbuss. Enligt Irizar är också en 24-meters, dubbelledad elbuss på gång. Siktet är helt klart inriktad på BRT (Bus Rapid Transit), eller lösningar med superbussar.

Irizar beskriver själv nykomlingen som en spårvagn som kör på asfalt. Irizar ie tram där man har tagit många designgrepp från moderna spårvagnar. Men Irizars ”spårvagn” är i högsta grad en buss.

Den yttre designen präglas av ett kromat band i karosskanten och stora fönster som också ger en mycket ljus och luftig interiör. Den 18-metersversion som visas på Busworld i Kortrijk uppges av tillverkaren ha en kapacitet på 155 passagerare. För att korta av hållplatsuppehållen kan bussen fås med upp till fyra breda, eldrivna dörrar från Masats som glider längs bussidan när de öppnas.

Samtliga axlar kommer från ZF.

Motorn är på 235 kW och litium-jonbatterierna kan fås med flera alternativ när det gäller kapaciteten: 90 – 150 kWh. Den dag batteriernas kapacitet har sjunkit till 80 procent byter Irizar ut dessa. De gamla batterierna återanvänds för stationärt bruk tills kapaciteten är nere i 50 procent.

Bussen kan snabbladdas via pantograf, men också laddas i depå. Full laddning tar cirka tre timmar. Snabbladdning via pantograf kan ske med 500 kW på fyra minuter enligt Irizar.

I Irizars monter på Busworld finns naturligtvis flera av företagets välkända turistbussar, bland annat den prisbelönta i8 i två exemplar. Likaså visar Irizar en hybridbuss för förorts- och regionaltrafik.,

Share Dela

Taggat som: , ,

Categorised in: Busworld, Internationellt

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)