Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Klart med treårigt avtal för bussförare

Kommunal och Sveriges Bussföretag har enats om ett nytt avtal för bussförare. Bild: Volvo Bussar.

Kommunal och Sveriges Bussföretag har enats om ett nytt avtal för bussförare. Bild: Volvo Bussar.

Fackförbundet Kommunal och Transportföretagen/Sveriges Bussföretag har enats om ett treårigt avtal. Avtalet ligger på det så kallade Märket och ger lönehöjningar på 6,5 procent på tre år. Nytt i avtalet är också att fler får elva timmars dygnsvila. Avtalet gäller från den 1 oktober i år till 30 september nästa år.

– Vi är glada över att ha tecknat ett treårigt kollektivavtal. Bussbranschen verkar under hård konkurrens med stora utmaningar på bland annat kompetensförsörjningsområdet. Därför är det extra viktigt med en längre avtalsperiod så att företagen kan arbeta under stabila förhållanden, säger Mattis Dahl, vd på Transportföretagen.

– Förhandlingarna har varit konstruktiva. Vi har kunnat diskutera och förhandla för branschen viktiga frågor.

Avtalet innebär att bussförarnas tarifflöner höjs den 1 oktober i år med 570 kronor, nästa år med 525 kronor och år 2019 med 621 kronor. Lönehöjningarna sker enligt LO-samordningen med en låglönesatsning.

Mekaniker och servicepersonal har individuella löner och bidrar med samma summor per år till en pott som fördelas individuellt. På så vis får de del av låglönesatsningen. Samtliga ersättningar höjs i år med 2,2 procent. Nästa år är höjningen 2,0 procent och året därpå är höjningen 2,3 procent.

Det gäller även tariffernas lägstalöner.

För annan personal som under kalenderåret fyller 18 år höjs lägstalönen i år till 19 323 kronor, år 2018 till 19 709 kronor och år 2019 till 20 162 kronor.

– Nu kommer även behovsanställda och dagkommenderade som kör under 50 kilometer få elva timmars dygnsvila, säger Kommunals ombudsman Susanne Gällhagen till Kommunalarbetaren.

Några av de krav som Kommunal förde fram, men inte fick gehör för gällde införandet av en sjätte lönetariff för bussförare, kortare ramtid eller att förare ska börja och sluta sina arbetspass på eller nära damma ställe där de började.

Parterna har också tillsatt tre arbetsgrupper. En av dessa ska verka f.r att minska andelen behovsanställda till förmån för fler tillsvidareanställda. En andra grupp ska belysa aktuella frågor vid upphandlingar och en tredje verka för att fler företag kommer igång med löneprocesser.

Överenskommelsen gäller för såväl medlemmar i Kommunal som Transport samt för oorganiserade arbetstagare och arbetstagare organiserade i andra fackförbund.

Enligt överenskommelse träffad mellan Sveriges Bussföretag och Transport ska Bussbranschavtalet även gälla på Transports område fr o m den 1 juni 2011. Med Transports område avses bussföretag som enbart bedriver beställningstrafik, färdtjänst, sjuk- och handikapptransporter med bussregistrerat fordon eller skolbusstrafik som inte är upplagd som linjetrafik.

Share Dela

Taggat som: , , , ,

3 kommentarer »

  1. Då återstår bara för Kommunal att förklara hur säkerheten för resenärerna skall garanteras när bussförarna inte får igenom sina motioner. Det talas mycket om mobiltelefonprat bakom ratten och att passagerare inte använder bilbälte. Men om passagerarna tvingas åka med en trött bussförare då? Ska inte passagerarna känna sig trygg med att bussföraren är utvilad? Det nya bussbranschavtalet är lika trafikfarligt som det gamla eftersom det medger 13 timmars ramtid. En stadsbussförare blir trött redan efter 9,5 timmars ramtid. Den som ska vara trafiksäker bakom ratten har alltså sämst förutsättningar att vara just det. Bussbolagen skryter via sina trafiksäkerhetspolicyer hur trafiksäkra bussförare de har. Men det är lögner. Vi bussförare är inte trafiksäkra med Kommunals bussbranschavtal. Vi blir lätt övertrötta bakom ratten och vi kan inte sjukskriva oss heller eftersom karensdagarna urgröper lönen.

  2. Vilka är nyheterna i avtalet som berör turist- och beställningstrafiken?

  3. Inte mycket nytt under solen denna gång heller,lite märkligt faktiskt. Och varför det? Man har det senaste åren läst om ojandet att det kommer att saknas 2-4000 förare. Man har statistik på allt idag. Var 5 förare är över 60 andelen förare under 30 sjunker. Svårt att i vissa områden locka till sig kvinnliga förare. Att det är via vuxenutbildning som förser branschen med förare och att gymnasieutbildningen blev en flopp. När man nu vet om detta så är det lite märkligt att man inte ens försöker göra yrket mer attraktivt.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)