Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Ledande spårvagnstillverkare satsar på buss

Spårvagnstillverkaren Alstom visade på Busworld sin unika elbuss Aptis. Serietillverkning inleds under senare delen av 2018. Foto: Ulo Maasing.

Spårvagnstillverkaren Alstom visade på Busworld sin unika elbuss Aptis. Serietillverkning inleds under senare delen av 2018. Foto: Ulo Maasing.

En av världens ledande spårvagnstillverkare, franska Alstom, satsar nu också på buss. På Busworld i Kortrijk visade man ett av de två existerande exemplaren av en helt unik elbuss, Aptis, där Alstom har använt sig av många ideer från spårvagnarna. Bussen fick Busworlds innovationspris. Serietillverkning planeras till senare delen av 2018.

De både Aptisbussarna har sedan i fjol rullat i ett fältprov i Paris och på Busworld fick besökarna provåka bussen. Alstoms representanter betonade att den buss man visade i Kortrijk var en prototyp som  skulle gå igenom en del justeringar. Bland annat fjädringen ska bli mjukare när bussen sätts i serieproduktion. Nu kändes den lite hård och stötig, men knappast värre än vi har upplevt på en del konventionella bussar.

Aptis är tolv meter lång och har fyra styrande hjul som är placerade i bussens hörn. Foto: Ulo Maasing.

Aptis är tolv meter lång och har fyra styrande hjul som är placerade i bussens hörn. Foto: Ulo Maasing.

Och konventionell är inte Aptis. Alstom beskriver själv bussen som en ny mobilitetslösning. Interiören är starkt inspirerad av moderna spårvagnar med ett helt plant, genomgående låggolv utom längst bak där det finns en upphöjd sittgrupp. Den plana låggolvsdelen är på 20 kvadratmeter.

Stora fönster gör interiören mycket luftig. foto: Ulo Maasing.

Stora fönster gör interiören mycket luftig. foto: Ulo Maasing.

Stora, nerdragna fönster gör interiören mycket ljus och luftig, samtidigt som passagerarna ser ut bättre än på någon annan buss. I princip har passagerarna en 360-graders utsikt om man bortser från fönsterstolparna. Jämfört med konventionella stadsbussar har Aptis 20 procent större fönsteryta.

Längst bak finns em upphöjd loungedel. I övrigt är det 20 kvadratmeter stora låga golvet helt plant. Foto: Ulo Maasing.

Längst bak finns em upphöjd loungedel. I övrigt är det 20 kvadratmeter stora låga golvet helt plant. Foto: Ulo Maasing.

Batterier och elsystem är placerade på taket och stjäl inget utrymme. Även hjulen stjäl minimalt med utrymme inne i bussen eftersom de är placerade i bussens fyra hörn, utan något överhäng. dessutom är det styrning på alla fyra hjul vilket gör att bussen kan köra mycket nära trottoar- och refugekanter så att alla dörrar kommer nära kanten.

Förarplatsen på Aptis. Foto: Ulo Maasing.

Förarplatsen på Aptis. Foto: Ulo Maasing.

Fyrhjulsstyrningen,  samt det låga och jämna golvet i kombination med en ramp som kan fällas ut vid framdörren gör att bussen är mycket lättillgänglig för funktionshindrade, barnvagnsförare och andra som kan ha svårt att röra sig.

Alstom visade också sin förarlösa lilla buss Easymile. Foto: Ulo Maasing.

Alstom visade också sin förarlösa lilla buss Easymile. Foto: Ulo Maasing.

Dubbeldörrarna är hämtade från spårvagnar och glider tyst upp längs bussidan. Enligt Alstom får man därmed dörrar som är mycket pålitliga och felfria.

Att bussen styrs med alla fyra hjul gör också att dess vändradie blir 25 procent mindre än för konventionella bussar.

Inredningen är flexibel och kan lätt anpassas till operatörens önskemål. Aptis kan fås med två eller tre dubbeldörrar. Alstom hävdar också att livscykelkostnaden för operatören är mycket konkurrenskraftig. Underhållet är enkelt eftersom alla komponenter är lättillgängliga genom att de är monterade på taket. Däckkostnaden blir lägre eftersom Aptis bara har fyra hjul mot sex på en konventionell stadsbuss. Inredningen underlättar städning, motorn är luftkyld och så vidare.

Bussen har också ett längre liv – Alstom räknar med en livslängd på cirka 20 år, inte minst tack vare användningen av spårvagnskomponenter.

Aptis kan laddas på två sätt. Antingen depåladdas på natten så att den klarar hela trafikdagen. En sådan laddning tar cirka sex timmar och ger en körsträcka på cirka 200 kilometer.Alternativt kan bussen laddas vid ändhållplatserna via pantograf.

För första gången visades på Busworld också autonoma, självkörande småbussar. Alstom visade i sin monter lilla EasyMile, medan konkurrenten Navya fanns på utomhusutställningen.

Några data för Aptis:
Längd: 12 metr
Höjd 3,1 meter
Golvhöjd 330 mm
Max motorkraft: 180 kwh
Maxhastighet: 7o km/tim
Passagerarkapacitet: Upp till 90 personer, 2 rullstolar

Share Dela

Taggat som: , , , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)