Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Ledare: Borgarrådet(MP), Stockholm och turistbussarna

Turistbussar – inte omtyckta av Stockholms trafikborgarråd Daniel Helldén. Foto: Ulo Maasing.

Turistbussar – inte omtyckta av Stockholms trafikborgarråd Daniel Helldén. Foto: Ulo Maasing.

Daniel Helldén är miljöpartist och trafikborgarråd i Stockholm. Han gillar cyklar och cykling. Turistbussar gillar han mindre. Uppenbarligen inte heller turister som åker kollektivt. Och kollektivtrafik är något han i praktiken inte månar särskilt mycket om – i alla fall inte om den går på gummihjul.

Nyligen gick Helldén ut och ville att tjänstemännen på Trafikkontoret i Stockholm skulle undersöka om det inte går att får bort de bussar som sommartid kör kryssningsresenärer i Stockholm. De kan åka båt mellan attraktioner istället, anser Helldén som i en av Stockholms lokaltidningar, Stockholmdirekt, ger sin syn på bussarna:

Stockholms trafikborgarråd Daniel Helldén. Foto: Ulo Maasing.

Stockholms trafikborgarråd Daniel Helldén. Foto: Ulo Maasing.

– Det är en otrolig massa turistbussar i Stockholm på sommaren. De står uppställda framför Slottet, fastnar eller skapar låsningar i trafiken. Det här vill vi göra någonting åt. Om turisterna transporterar sig vattenvägen mellan dessa olika turistmål skulle gatutrafiken avlastas mycket. Vi vill se över om det är möjligt att flytta över en del av trafiken till båtar istället. Att åka båt skulle ju också bli en större upplevelse och krydda för turisterna.

Tycker Daniel Helldén och tänker sig en båttrafik som inte bara kör mellan kryssningsterminalerna och Stockholms city, utan istället angör ett antal attraktioner. Ett exempel skulle kunna vara Slottet, det framtida Nobel Center på Blasieholmen, Djurgården, Fotografiska museet i Stadsgården och stadshuset.

Det är svårt att tro att Helldén har ägnat så värst mycket tankemöda åt idéerna. Snarare gäller Shakespeares ”Upp flyga orden, tanken stilla står”.

Det finns många praktiska invändningar mot Helldéns idé. Vissa dagar under kryssningssäsong kommer mer än 10 000 kryssningsresenärer till Stockholms hamnar. De kommer i stort sett samtidigt på morgonen, och reser iväg i stort sett samtidigt på eftermiddagen.

I år kom 600 000 besökare med kryssningsfartyg till Stockholms hamnar. Det är nytt rekord. De spenderar sammanlagt över en halv miljard kronor på sightseeing, hotell, restauranger och shopping i Stockholm.

Accepterar inte
Var hittar Helldén båtar som kan transportera dessa – eller ens hälften av dem? Kryssningssäsongen sammanfaller ju med högsäsongen för sightseeing- och skärgårdstrafiken som då använder sin kapacitet maximnalt. Dessutom måste båtarna vara tillgängliga hela dagarna eftersom de inte bara ska gå mellan terminalerna och Stockholms city utan också transportera turisterna mellan attraktionerna.

Då måste båtarna gå ofta. Ingen krysningsresenär accepterar att de ska vänta en halvtimme eller timme för att ta sig till nästa attraktion, i synnerhet inte med tanke på att de ofta inte har mer än sju – nio timmar på sig att uppleva huvudstaden.

Helldén vill att båtarna ska köras av en kommersiell aktör. Men eftersom befintligt tonnage är upptaget under högsäsong måste en operatör investera i nytt tonnage som man bara kan använda under några sommarmånader. Det blir en dyr trafik. Och kryssningsrederierna är inga fogliga parter som accepterar höga kostnader på en destination. Då seglar de någon annan stans istället.

Fast då är ju problemet med de många turistbussarna också löst… Samtidigt som turistintäkter och sysselsättning i besöksnäringen sjunker. Kryssningsresenärerna spenderar idag sammanlagt över en halv miljard kronor om året på sightseeing, hotell, restauranger och shopping i Stockholm. Hur mycket av det tycker Daniel Helldén att det är OK att välja bort?

Miljöpartist som motarbetar kollektivtrafik
Man kan naturligtvis skaka på huvudet åt det senaste hugskottet från borgarrådet Helldén och påminna sig hur han tvärsäkert inför det senaste valet lovade Bromma flygplats nerläggning och att förbifart Stockholm inte skulle byggas. Problemet är att Helldéns ideer om kryssningsresenärerna platsar väl i en sammantagen bild av hur Stockholms stad under hans överinseende hanterar busstrafiken.

Framkomlighetsproblemen är stora även frö SL-trafiken. Bristande framkomlighet för innerstadsbussarna i Stockholm kostar 1,5 miljarder om året enligt Keolis. Foto: Ulo Maasing.

Framkomlighetsproblemen är stora även frö SL-trafiken. Bristande framkomlighet för innerstadsbussarna i Stockholm kostar 1,5 miljarder om året enligt Keolis. Foto: Ulo Maasing.

Främst gäller det turistbussarna, en kollektivtrafik som Helldén inte alls gillar. I hans värld är 50 turister eller teaterbesökare eller andra nöjesresenärer som sätter sig i en SL-buss bra människor som reser kollektivt. Om samma personer istället reser i en chartrad buss är de inte kollektivresenärer utan ett problem i Helldéns värld.

Varje år bjuder Stockholms läns bussbranschförening in politiker och tjänstemän till en liten rundtur i huvudstaden för att visa hur verkligheten för bussturisterna och bussföretagen ser ut. Det politiska intresset brukar vara svalt och Helldén har aldrig medverkat. För honom är det viktigare att inviga en cykelbana eller en renoverad glaspinne. Annars hade han kanske kunnat förstå bussturismens betydelse och de svårigheter man möter: bristande parkeringsmöjligheter, dålig framkomlighet, låg prioritet för bussarna…

Det gör att Stockholm blir en mindre attraktiv stad för turister och andra besökare.

Och när Stockholm nyligen genomförde aktiviteten I stan utan min bil stängde man också ute turistbussarna i stora delar av centrala Stockholm, ett område som är högintressant för besökare. Inte nog med det: även flera av SL:s busslinjer stoppades.

För inte ens resenärer som åker kollektivt med SL står jättehögt i kurs hos Stockholms trafikpolitiska ledning när de åker buss. Keolis, som kör innerstadsbussarna i Stockholm, har exempelvis nyligen konstaterat att bristande framkomlighet för innerstadsbussarna kostar 1,5 miljarder om året.

Istället för att göra något kraftfullt för att öka framkomligheten för bussarna och kollektivtrafiken lägger Daniel Helldén hundratals miljoner på cykelbanor. Och i pipeline ligger ytterligare satsningar på cykel, satsningar som med all sannolikhet kommer att innebära nya, kraftiga försämringar för busstrafiken.

Daniel Helldén är miljöpartist. Han gillar cyklar och cykling. Inget fel i det. Men därför behöver han ju inte vara ute och cykla trafikpolitiskt. Eller motarbeta kollektivtrafiken.

U.M.

Share Dela

Taggat som: , , , , ,

6 kommentarer »

  1. Undrar vad som skulle hända om bussarna uteblev som service till alla turister och att båtarna åkte förbi Stockholm under sommaren 2018.

    Ren vinst för Stockholm enligt Daniel Helldén

  2. Bra där, Ulo. Daniel Helldén vägrar, trots många påpekanden, att förstå hur verkligheten ser ut. Hans främsta syfte är att få röster till sitt tynande MP, där många fortfarande tror att Stockholms innerstad kan bli som Trosa på 1940-talet. Som katastrofen Stella Fare på sin tid.
    I dag gäller REGION STOCKHOLM, som måste få en övergripande och beslutsfattande instans, som i Skåne och Västra Götaland. Vem eller vad kan få Helldén att lyfta blicken?

    • PS Dessutom äventyrar Daniel Helldén liv och säkerhet i innerstan genom att försvåra för alla typer av utryckningsfordon. Ska bussarna på Kungsgatan och Vasagatan köra in bland stolar och bord när ambulansen ska fram, eller?

  3. Man har lärt sig under åren att största miljöförstörarna är miljöpartister med tanke på hur mycket skit som sprids så fort de öppnar sina munnar. Här ligger till och med ett kolkraftverk i lä!

  4. Det var bland det bästa du har skrivit Ulo.

    Tyvärr är detta verklighet inte bara i Stockholm utan även i Uppsala när det gäller framkomlighet i trafiken. Man smalnar av gator till förmån för breda gång & cykelbanor. Där linjebussar får klackhållplatser som sticker ut i gatan och står ivägen för övrig trafik och speciellt utryckningsfordon.

  5. Klockrent. Men inte bara i stockholm som miljöpartister ställer till det, när man tror att cykeln är lösningen på alla trafikproblem. I många kommuner byggs det cykelvägar som aldrig förr. Man gör vägarna smalare så att möta en annan buss blir lite problematisk. Skaderisk ökar och det tar längre tid. Ibland finns det inte plats för en bred cykelväg då tar man bort p-platserna på en sida vilket drabbar affärsidkare i området. Många städers trafikplanerare har de senaste 10 åren skapat mer trafik problem än vad dom löst dessvärre.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)