Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Mängder av utländska bussar kör illegalt – ”Rena piratverksamheten”

En pirat i Kongens By. Den danska bussbranschens organisation Danske Busvogmænd har gjort en kartläggning av utländska bussföretags kabotagetrafik i Köpenhamn under sommaren. Bild: Danske Busvognmænd.

En pirat i Kongens By. Den danska bussbranschens organisation Danske Busvogmænd har gjort en kartläggning av utländska bussföretags kabotagetrafik i Köpenhamn under sommaren. Bild: Danske Busvognmænd.

Minst 371 utländska bussar i sommar kört systematisk kabotagetrafik i Köpenhamn. Hela 65 av dessa har kört mer än de tre månader som den ansvariga myndigheten, Trafikstyrelsen, tillåter. Därför kan  deras verksamhet beskrivas som klart olaglig. Den omfattande kabotagetrafiken medför förlorade intäkter för danska företag liksom social dumpning, rapporterar den danska bussbranschens organisation Danske Busvognmænd.

Danske Busvognmænd karakteriserar verksamheten som pirattrafik och menar att det vimlar av piratbussar i Köpenhamn.

Organisationen inledde en kartläggning av utländska bussars kabotagetrafik i Köpenhamn i april. Arbetet och dokumentationen gjordes i samarbete med bussförare och bussföretag. Kabotage är transport av passagerare eller gods inom ett lands gränser, utfört av ett företag som är registrerat utanför detta lands gränser.

Under sommaren och förare och bussföretag skickat in mer än 2 000 bilder på utländska bussar till Danske Busvognmænd som menar att resultatet är entydigt och framgår av tabellen nedan:

Utländska bussars kabotagetrafik i Köpenhamn under perioden april – september i år. Tabell: Danske Busvognmænd.

Utländska bussars kabotagetrafik i Köpenhamn under perioden april – september i år. Tabell: Danske Busvognmænd.

Av tabellen framgår att det formligen vimlar av i synnerhet polska, estniska och litauiska bussar i Köpenhamn. Danske Busvognmænd anser att låga lönekostnader i Östeuropa i kombination med EU-lagstiftningen gör det möjligt för de utländska företagen att underbjuda danska bussföretag och förare för exempelvis sightseeing för passagerare på kryssningsfartyg i Köpenhamn.

– Till och med spanska, bulgariska och grekiska bussar kör från Sydeuropa till Köpenhamn för att kunna köra på den nationella, danska marknaden under flera månader åt gången, framhåller Danske Busvognmænd.

Organisationen konstaterar också att om man hade samma regler för kabotagetrafik med buss som med lastbil skulle alla de 371 bussarna i tabellen ha kört olagligt i Danmark.

Steen Bundgaard, vd, Danske Busvognmænd: Situationen är helt ohållbar.

Steen Bundgaard, vd, Danske Busvognmænd: Situationen är helt ohållbar.

Steen Bundgaard, vd för Danske Busvognmænd, beskriver situationen som ”helt ohållbar” och kräver handling nu från ansvariga myndigheter och politiker.

Han vill gärna se att man på europeisk nivå skapar ett gemensamt regelverk som hindrar att bussar kan köras tomma från Syd- och Östeuropa till Danmark för att underbjuda danska bussföretag och ta danska bussförarjobb till skada för såväl näringsliv som statens finanser.

– Vår omfattande undersökning understryker allvaret i situationen och kräver handling nu. Som en jämförelse har bussföretagen i Köpenhamn med omnejd tillsammans cirka 365 turistbussar. De konkurrerar under sommaren med 371 utländska bussar som kan köra resenärer på den nationella, danska marknaden till östeuropeiska priser. Det snedvrider konkurrensen kraftigt och resulterar i värsta fall i social dumpning, säger Steen Bundgaard.

Share Dela

Taggat som: , , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter, Turism

1 kommentar »

  1. Det här behöver göras i Sverige också. Det räcker att åka till Värtan och se på alla utländska bussar en morgon för att förstå att detta är ett problem i Sverige också.
    Tänkt om Polis, Transportstyrelsen, facket och bussbolagen kunde göra en gemensam satsning för att stoppa sabotaget och den illojala konkurrensen. Det skulle vara till fördel för alla, både bussbolag och chaufförer.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)