Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Ökat resande för Skånetrafiken

REsandet med kollektivtrafiken i Landskrona har ökat med närmare tio procent i år. Foto: Ulo Maasing.

Resandet med kollektivtrafiken i Landskrona har ökat med närmare tio procent i år. Foto: Ulo Maasing.

Efter några rejäla missar de senaste åren kommer Skånetrafiken i år att klara sin budget. Resandet med Skånetrafikens bussar och tåg har hittills i år ökat med 1,6 procent jämfört med i fjol. Allra mest har resandet i Landskrona ökat – nästan tio procent.

Skånetrafiken förklarar i sin månadsrapport för september de senaste årens motgångar med försämrad resandeutveckling för Öresundspendlarna till följd av gränskontroller samt ökade kostnader för ersättningstrafik och förseningsavgifter i samband med de senaste årens banarbeten.

Men nu har Skånetrafiken ökat turtätheten över Öresundsbron och resandeutvecklingen och biljettintäkterna ökar igen. Dessutom har man gjort en del nerskärningar i trafiken (på huvudmannaspråk kallade effektiviseringar).

Totalt har 123 miljoner hållbara resor gjorts med Skånetrafiken i år. Det innebär mer än 450 000 resor om dagen och totalt 1,6 procent fler resor än rekordåret 2016.

– Även om vi kortsiktigt tvingats prioritera om i vissa investeringar är jag så glad över att vi står stabila i våra långsiktiga satsningar för en hållbar skånsk kollektivtrafik. Det gäller till exempel elbussar i Malmö, Helsingborg och Lund, upprustade Öresundståg och på sikt nya dubbeldäckartåg så att våra resenärer kan resa mera behovsanpassat, säger Linus Eriksson, trafikdirektör på Skånetrafiken.

Månadsrapporten redovisar dessutom en mycket god utveckling av kollektivtrafiken i Landskrona. Resandet ökar, punktligheten är god, Landskronaborna uppskattar kollektivtrafiken och anslutningar mellan buss och tåg fungerar bra.

– Under året har resandet i Landskrona ökat med knappt tio procent, det är mycket glädjande säger Marie-Louise Åhlén, affärschef för affärsområde buss norra.

Share Dela

Taggat som: , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)