Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Önskelinjen kan ge resenärer mer makt över trafiken

En av Transdevs bussar. Men vart ska den gå och vilken väg ska den köra? Önskelinjen ger boende i städerna mer inflytande över busstrafiken. Foto: Transdev.

En av Transdevs bussar. Men vart ska den gå och vilken väg ska den köra? Önskelinjen ger boende i städerna mer inflytande över busstrafiken. Foto: Transdev.

Vanliga människor kan få ett större inflytande över hur busslinjerna i städerna dras och hur linjenätet utvecklas. Buss- och tågoperatören Transdev har tagit fram ett särskilt verktyg – Önskelinjen – som ger de boende i staden en möjlighet att engagera sig i utvecklingen av busslinjenätet, skriver företagets nyhetsbrev Res med oss.

Önskelinjen är en helt ny tjänst från Transdev som kan anpassas för att användas av trafikhuvudmän och kommuner för att utveckla sin trafik. Några av frågorna som ställs i Önskelinjen är hur ofta och vilka tider man reser och vilken sträcka man skulle vilja att bussen kör.

I verktyget Önskelinjen kan man dra sin önskerutt på en karta och berätta om när och hur ofta man vill resa på den linjen. Det går också bra att rösta på andras linjer om någon redan ritat en linje som man vill resa med eller dela med sig av sin önskelinje på sociala medier för att engagera fler.

Verktyget kan också användas för att se vilket av flera olika förslag som flest invånare föredrar. När man lägger om en linje kan man ha flera alternativa vägar och använda Önskelinjen som en testpanel för dem som bor eller arbetar i området.

– Vi ser Önskelinjen som ett sätt att öka engagemanget för kollektivtrafik och få in idéer från de som bor och arbetar i ett område. Det blir även en av flera källor som ger input till arbetet med att utveckla linjenätet i en stad eller region, säger Arendt Grape, planeringschef vid Transdev till nyhetsbrevet.

Transdev arbetar också på andra, snarliknande sätt att låta människor skapa sin egen busstrafik.

Ett exempel på det är brittiska Vamooz. Namnet är en ordlek med spanskans vamos, som i ”vamos a la playa”, det vill säga ”vi åker till stranden”. Vamooz är en start-up som har etablerats av Transdev Blazefield, Transdevs dotterbolag i norra England. Vamooz lanserades under försommaren i Lancshire och Yorkshire i norra England.

Med Vamoozappen kan kunder skapa sina egna bussresor om den vanliga kollektivtrafiken inte tar dem dit de vill. Det kan vara exempelvis  till ett evenemang, en attraktion eller ett shoppingcenter. Ju fler som ansluter sig till resan, ju billigare blir biljetten. Allt sköts digitalt, via appen.

Vamooz har också blivit ett redskap för föräldrar som vill skapa bussreosr till skolan för sina barn som är bättre anpassade till barnens behov än vad som annars erbjuds.

Ett annat av de mest prisade bussföretagen i England, kommunala Reading Buses, har också anslutit sig till Vamooz. På twitter kan kunderna följa hur priset för en resa öändras ju fler som ansluter sig till resan.

Twitter? Javisst, både Transdev Blazefield och Vamooz (twitter: @goVAMOOZ) är synnerligen aktiva i sociala medier. Och Transdev Blazefields vd Alex Hornby (twitter: @alextransdev) är förmodligen mer aktiv på twitter än den sammanlagda svenska kollektivtrafikbranschen.

Share Dela

Taggat som: , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)