Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Stockholms trafikborgarråd vill få bort turistbussarna

Stockholms trafikborgarråd Daniel Helldén(MP). Foto: Ulo Maasing.

Stockholms trafikborgarråd Daniel Helldén(MP). Foto: Ulo Maasing.

När nästa års budget för Stockholms stad presenteras av den rödgrönrosa majoriteten på onsdagen finns ett förslag att få bort åtminstone en del av turistbussarna i huvudstaden. Trafikborgarrådet Daniel Helldén(MP) vill att turisterna åker båt istället för buss. I första hand gäller det turister som kommer med kryssningsfartyg och sedan ger sig ut på sightseeing eller transfers med buss.

Nu ska trafiknämnden i Stockholm i samarbete med Stockholms Hamn och Stockholm Business Region undersöka möjligheterna att turisterna ska transporteras sjövägen mellan olika sevärdheter och terminaler. Själva trafiken ska skötas av en privat aktör.

– Det är en otrolig massa turistbussar i Stockholm på sommaren. De står uppställda framför Slottet, fastnar eller skapar låsningar i trafiken. Det här vill vi göra någonting åt, säger Daniel Hellden till Stockholmdirekt.

Han tänker sig en trafik som inte bara kör mellan terminalerna och Stockholms city, utan istället angör ett antal attraktioner. Ett exempel skulle kunna vara Slottet, det framtida Nobel Center på Blasieholmen, Djurgården, Fotografiska museet i Stadsgården och stadshuset.

– Om turisterna transporterar sig vattenvägen mellan dessa olika turistmål skulle gatutrafiken avlastas mycket, säger Danile Helldén till Stockholmdirekt.

– Vi vill se över om det är möjligt att flytta över en del av trafiken till båtar istället. Att åka båt skulle ju också bli en större upplevelse och krydda för turisterna.

Share Dela

Taggat som: , , ,

Categorised in: Nyheter, Turism

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)