Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Stor och liten från Solaris

Polska Solaris visar på Busworld sin stadsbuss Urbino som 18-meters, helt elektrisk ledbuss. Foto: Ulo Maasing.

Polska Solaris visar på Busworld sin stadsbuss Urbino som 18-meters, helt elektrisk ledbuss. Foto: Ulo Maasing.

Den polska busstillverkaren Solaris presenterar på Busworld i Kortrijk två nyheter – en stor och en liten. Till formatet alltså. Premiär för en större publik är det för en helt elektrisk version av Solaris´ 18-meters ledbuss, liksom en 10,5-meters version av nya Solaris Urbino. Solaris visar också nya Urbino 12 – alltså en normallång stadsbuss med seriell hybrid.

Solaris har länge tillhört de busstillverkare som har satsat på elektrifiering. På IAA-mässan i Hannover 2006 chockade Solaris´ delägare och dåvarande vd Krysztof Olszewski dåväl fackpress som besökare med att deklarera ”Dieseln är död, framtiden är elektrisk!”

Journalisterna på Solaris presskonferens tittade undrande på varandra och frågade sig om karl´n hade fått fnatt.

Men nu, drygt tio år senare, är de stora genombrottet för elbussar på god väg, även om Sverige knappast ligger i täten trots att Volvo och nu även Scania har elbussar att erbjuda.Likaså Umeföretaget Hybricon. Men upphandlarna av kollektivtrafik segar ännu rejält.

Under tiden ökar utbudet. Steg för steg har företaget breddat sin palett av elektrifierade bussar. På Busworld upp företaget sin nya Urbino som helelektrisk, 18-meters ledbuss. Bussen har en motor på 240 kW och med en batterikapacitet på 240 kWh. Solaris erbjuder olika lösningar för laddning. Utställningsbussen kan både snabbladdas med pantograf och depåladdas. Passagerarkapaciteten är 140 personer.

Från Solaris framhåller man att utställningsbussen inte är någon prototyp eller något testfordon utan att bussen nu finns i serieproduktion. De första exemplaren har redan gått till den polska staden Krakow som har beställt 17 Urbino 18 Electric.

Enligt vad bussmagasinet erfar kommer en dubbelledad elbuss att lanseras av Solaris under 2018. Hittills har Solaris sålt närmare 200 elbussar. Nästa år räknar företaget med att sälja 30o0 elbussar.

Nya Solaris Urbino 10,5 midibuss, avsedd för trafik på trånga gator och linjer med en lättare belastning. Foto: Ulo Maasing.

Nya Solaris Urbino 10,5 midibuss, avsedd för trafik på trånga gator och linjer med en lättare belastning. Foto: Ulo Maasing.

Som kontrast finns i Solarismontern också midibussen Urbino 10,5, en kortare version av den populära stadsbussen Urbino 12. Utställningsbussen har en Cumnminsdiesel på 209 hästkrafter, men modellen kan också fås med en kraftfullare motor.

Antalet sittplatser är 23. De tre första exemplaren av nya Urbino 10,5 rullar redan i Wien och fler är under produktion, bland annat till ett par polska städer.

Solaris visar även nya Urbino 12 hybrid med en seriell hybrid från amerikanska BAE Systems

Share Dela

Taggat som: , ,

Categorised in: Busworld, Internationellt

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)