Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Synlighet eftersträvas i väst

Darkness

Foto: Eddie Löthman, Västtrafik.

Nu blir de mörka timmarna allt fler och allt mörkare. När det är mörkt ute är det viktigt att synas, framförallt i trafiken. Därför har Västtrafik tillsammans med sina partners startat en kampanj för att få fler att använda reflex.

Reflexkampanjen genomförs av Västtrafik i samarbete med trafikföretagen Keolis, Nobina, Bivab, Transdev och Nettbuss. Sammanlagt kommer 72 000 reflexer delas ut av kundvärdar på stora knutpunkter och i Västtrafiks butiker. Kampanjen pågår under tre veckor i hela Västra Götaland.

– Vi vill visa hur viktigt det är att använda reflex i höst- och vintermörkret, både för sin egen och andras säkerhet. Med reflexen syns man på redan 125 meters håll när en buss eller bil närmar sig, säger Anders Larsson, säkerhetsansvarig på Västtrafik.

Förutom att minska risken för olyckor och hastiga inbromsningar, bidrar reflexer till att färre kunder blir frånåkta på grund av de inte syns vid håll

Share Dela

Taggat som: , , , , , ,

1 kommentar »

  1. Bra initiativ i Göteborg. I åratal har jag tjatat om REFLEXER, inte minst i Stockholms innerstad. På mörka, våta gator där nästan alla är svartklädda är reflexer LIVSVIKTIGA. Något som inte ens småbarnsföräldrar fattar. För att inte tala om nästan alla cyklister som kör utan såväl belysning som reflexer. Ju mindre man har i huvudet, desto mindre rädd om det behöver man vara, sa han som hojade utan hjälm och reflexer.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)