Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Volvo Bussar justerar kursen

Håkan Agnevall, vd för Volvoi Bussar: Nya Volvo 7900 Electric ger operatörerna mycket stor flexibilitet med sina båda laddtekniker. Foto: Ulo Maasing.

Håkan Agnevall, vd för Volvo Bussar: Nya Volvo 7900 Electric ger operatörerna mycket stor flexibilitet med sina båda laddtekniker. Foto: Ulo Maasing.

Utan att ha en aning om det har resenärerna på linje 55 i Göteborg det senaste året deltagit i förberedelserna för en justering av kursen för Volvo Bussar. En av bussarna på linjen har nämligen varit kamoflerad, inte riktigt varit det den utgett sig för. På Busworld i Kortrijk lanserar Volvo sin justerade kurs med att visa bussen från linje 55, elbusslinjen i Göteborg som ingår i projektet Electricity. 

Den buss som rullat på 55:an i Göteborg och Som visas på mässan är en betydande nyhet från Volvo. Tidigare har Volvo stenhårt profilerat sig med att satsa på snabbladdning för sina elbussar. Men nya Volvo 7900 Electric tar upp konkurrensen med de busstillverkare som satsat på depåladdade elbussar. Och det är en betydande marknad sm Volvo nu tar upp kampen om. London, som idag är den största elbussmarknaden i Europa, har exempelvis hittills helt gått in för bussar som laddas nattetid i depå.

– Till det yttre ser nya Volvo 7900 Electric ut som tidigare. Men under ytan har mycket skett. Vi kan nu erbjuda en ny flexibilitet utan att minska passagerarkapaciteten, förklarar Håkan Agnevall, vd för Volvo Bussar.

– En del tar den enkla vägen och packar bussen full med batterier. Men vi anser att vi har en smartare lösning.

Ulv i fårakläder? Nya Volvo 7900 Electric ser ut som de elhybridbussar som rullar på linje 55 i Göteborg – men under ytan är mycket nytt. bussen är byggd för såväl depåladdning som snabbladdning längs linjen. Foto: Ulo Maasing.

Ulv i fårakläder? Nya Volvo 7900 Electric ser ut som de elhybridbussar som rullar på linje 55 i Göteborg – men under ytan är mycket nytt. bussen är byggd för såväl depåladdning som snabbladdning längs linjen. Foto: Ulo Maasing.

Den största skillnaden mellan ”gamla” och nya Volvo 7900 Electric är att batterikapaciteten har ökats rejält. Nya 7900 Electric finns med 150, 200 eller 250 kWh batterier. Med de större batterierna klarar bussen stadstrafiken i flertalet svenska städer med laddning i depå nattetid.

Den långsammare depåladdningen sker enligt CCS, den europeiska standarden för laddning av elfordon via nätet. Samtidigt har 7900 Electric kvar möjligheten till snabbladdning vid ändhållplatserna genom det öppna och konkurrensneutrala gränssnittet OppCharge.

– Det ger bussen en kraftigt ökad räckvidd och öppnar för en helt ny flexibilitet i användningen. Vid trafik på kortare linjer räcker det utmärkt med laddning i depå nattetid, på långa eller tungt belastade linjer kan depåladdningen kompletteras med snabbladdning någon gång under dagen. Och genom att kombinera depåladdning och snabbladdning klarar man 24-timmarstrafik, säger Håkan Agnevall.

– Man kan helt enkelt skräddarsy laddningen efter behov.

Han vill inte beskriva förändringen av elbussprogrammet som en strategiändring från Volvos sida, snarare som en breddning av utbudet.

– Det finns inte ett koncept som passar alla.

– Operatörernas och städernas behov skiljer sig och det här är ett sätt att möta det. Det finns för- och nackdelar med båda teknikerna och vi kommer att erbjuda dem båda. Däremot kommer vi inte med induktiv, alltså kontaktlös, laddning. Anledningen är att det inte är en energieffektiv lösning. Dessutom är den dyr, säger Håkan Agnevall.

Inte riktigt som andra Volvobussar utan en hyllning till Busworld i Kortrijk. Volvo Bussar har tagit fram specialdesignad version av sina turistbussar 9900 och 9700 till årets mässa, ”Kortrijk Edition”. Bara tio enheter kommer att finnas till försäljning. Bussarna präglas bland annat av särskilda designdetaljer, specialutformad stolsklädsel, läöderklädda instegshandtag med mera. ”Efter 45 år anordnas Busworld i Kortrijk för sista gången 2017. Vi vill uppmärksamma tillfället och den stora betydelse mässan haft som mötesplats genom att erbjuda våra kunder något alldeles extra”, säger Stefan Guttman, VP Sales Development Europa på Volvo Bussar. Nästa Busworld, 2019, arrangeras i Bryssel. Foto: Ulo Maasing.

Inte riktigt som andra Volvobussar utan en hyllning till Busworld i Kortrijk. Volvo Bussar har tagit fram specialdesignad version av sina turistbussar 9900 och 9700 till årets mässa, ”Kortrijk Edition”. Bara tio enheter kommer att finnas till försäljning. Bussarna präglas bland annat av särskilda designdetaljer, specialutformad stolsklädsel, läderklädda instegshandtag med mera. ”Efter 45 år anordnas Busworld i Kortrijk för sista gången 2017. Vi vill uppmärksamma tillfället och den stora betydelse mässan haft som mötesplats genom att erbjuda våra kunder något alldeles extra”, säger Stefan Guttman, VP Sales Development Europa på Volvo Bussar. Nästa Busworld, 2019, arrangeras i Bryssel. Foto: Ulo Maasing.

Han konstaterar också att utvecklingen mot en elektrifiering går trögare i Sverige än på många andra håll. Alltjämt har biogasen ett starkt fäste här i landet.

– En orsak är att införandet av ny teknik är kopplad till när trafikupphandlingarna sker. I likhet med 2017 kommer näst a år att vara ett generellt svagt år på den svenska bussmarknaden. Men de kommande tre åren därefter kommer att präglas av många upphandlingar. Då får vi se vad som sker.

Hybriderna lever
Konkurrenten Daimler Buses, där bland andra Mercedes-Benz ingår, har bestämt sig för att inte erbjuda marknaden hybridbussar annat än den ”lätthybrid” man nyligen introducerade och som också visas på Busworld. Volvo väljer att fortsätta att ha hybrider i sitt program för elektrifierade bussar.

– Vi är övertygade om att det finns en fortsatt marknad för hybriderna. Nyligen fick vi en betydande order från Singapore och i Europa är efterfrågan på hybridbussar stor i bland annat Spanien och Benelux, kommenterar Håkan Agnevall.

– Fördelen med hybrider är att det inte krävs några investeringar i infrastruktur, samtidigt som man kan köra på el i exempelvis städernas centrala delar.

Eldrivna turistbussar ligger långt fram i tiden, menar Volvo Bussars vd. En nyckelfaktor är batteriutvecklingen där ökad densitet ger längre räckvidd. På Busworld visar dock flera kinesiska busstillverkare just eldrivna turistbussar.

– Det är ofta bussar för shuttletrafik, konstaterar Håkan Agnevall. Alltså bussar för exempelvis trafik till flygplatser, transferkörningar och liknande.

Självkörande bussar
I slutet av nästa år kommer de första exemplaren av nya 7900 Electric att sättas i reguljär trafik. Redan tidigare, i samband med Volvo Ocean Race nästa sommar i Göteborg, kommer Volvo att presentera sin helt elektriska ledbuss som ska gå i fältprov på en av Göteborgs stomlinjer innan den sätts i serieproduktion.

Samtidigt kommer Volvo nästa år att presentera flera andra utvecklingsnyheter i vad man kallar ”den tänkande bussen” som enligt Håkan Agnevall är en buss som kan ”se, höra, tänka och tala”.

Men det är inte fråga om en samtalspartner för resenärer som har tråkigt.Det handlar istället om nya system för ökad trafiksäkerhet där bussen ska kunna identifiera cyklister och fotgängare och varna både förare och eventuella medtrafikanter som riskerar en olycka. Systemen ska integreras med 7900 Electric.

En nyhet som Volvo introducerar nästa år är också automatisk dockning. Den gör att bussen bromsar mjukt och kör så nära trottoar-/hållplatskanten som möjligt. Ökad tillgänglighet och komfort för resenärerna är två viktiga fördelar med dockningen.

Dockningen är ytterligare ett steg närmare autonoma, dvs självkörande bussar. Men Håkan Agnevall betonar att bussförarkåren är långt ifrån att bli överflödig. Jobben kommer att finnas kvar.

– Autonoma system kommer stort. Men förarlösa fullstora bussar dröjer länge än. Det finns många praktiska låsningar och i synnerhet i städerna är trafikmiljön så komplicerad att det är svårt att idag se hur man skulle kunna köra förarlösa bussar, säger Volvo Bussars vd.

– Tänk bara en så enkel sak som att ungdomar inser att man kan bromsa bussen bara genom att springa ut framför den när den har startat, ler han.

Minskade vagnskador
Nästa år kommer däremot Volvo att visa på fördelarna med autonom körning i bussdepåer och på liknande, begränsade områden.

– Om man med automatik ”rangerar” bussar i depåer finns det mycket pengar att spara. Dels behöver inte dyr personaltid användas för att parkera och flytta bussar inne i depån, dels kommer vagnskadorna att minska avsevärt.

– Idag uppkommer 40 – 50 procent av vagnskadorna när bussar flyttas inne i depåerna. Med autonom körning kan den siffran reduceras avsevärt, framhåller Håkan Agnevall.

Share Dela

Taggat som: , , , ,

Categorised in: Busworld, Nyheter

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)