Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

VW-chef: Elbussar från Scania och MAN i europeiska storstäder nästa år

Andreas Renschler, vd för Volkswagen Truck & Bus:  Nästa år kommer elbussar från MAN och Scania att vara i trafik i flera europeiska storstäder.

Andreas Renschler, vd för Volkswagen Truck & Bus: Nästa år kommer elbussar från MAN och Scania att vara i trafik i flera europeiska storstäder.

Elbussar från både MAN och Scania kommer nästa år att sättas i trafik i flera europeiska städer från Hamburg till Paris. Det förklarade Andreas Renschler, vd för Volkswagen Truck & Bus när företaget hade sin innovationsdag i Hamburg på onsdagen. Samtidigt förklarade han att VW Truck & Bus tror på en bred palett av alternativa drivlinor och drivmedel.

– Men för stadstrafik, bland annat stadsbussar, är elektrifiering nyckeln. Det är ingen tvekan om det, framhöll Renschler i sitt öppningsanförande på innovationsdagen.

De båda buss- och lastbilstillverkarna MAN och Scania ingår i Volkswagen Truck & Bus. Renschler hävdade att de båda tillverkarna idag har en ledande ställning när det gäller rena persontransporter genom att både MAN och Scania erbjuder biodiesel-, hybrid- och gasbussar i serieproduktion. När det gäller gasbussar är MAN marknadsledare i Europa med en marknadsandel på närmare 40 procent.

– Redan nästa år, 2018, kommer både Scania och MAN leverera elbussar till flera europeiska storstäder, från Hamburg till Paris. Syftet är att tillsammans med våra kunder skaffa erfarenheter.

2019 ska serieproduktionen av elbussar vara igång. Den nya, elektriska drivlinan har utvecklats gemensamt i företagsgruppen, uppgav Andreas Renschler.

– Den här nya drivlinan kommer inte bara att användas i stadsbussar utan också i eldrivna lastbilar som medeltunga varubilar. Samma elektriska drivlina kommer också att vara ryggraden i den nordamerikanska lastbilstillverkaren Navistars nya, elektriska distributionsbilar.

Den laddningslösning för elbussar som man riktar in sig på i företagen är depåladdning nattetid.

– Noggranna undersökningar bland kunder i hela Europa visar att de önskar batteribussar med laddning nattetid och med en räckvidd på 200 – 250 kilometer, förklarade Joachium Drees, vd för MAN Truck & Bus.

Andreas Renschler tog också upp framtiden för batteridrivna turistbussar och långtradare.

– De kommer att på lång sikt bli verklighet när det gäller vissa transportsegment, men kommer knappast att få någon nämnvärd marknadsandel i en nära framtid.

Renschler menade också att det är svårt att förutse hur snabbt elektrifieringen av stadstrafiken kommer att gå.

– Men under åren fram till 2025 kommer andelen elbussar att öka avsevärt. När det gäller stadsbussar är elbussar nu kostnadsmässigt konkurrenskraftiga med konventionella bussar. Och vi kan räkna med att batteripriserna kommer att sjunka avsevärt de kommande åren.

Share Dela

Taggat som: , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)