Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

ABB laddar elektrisk stomlinje

ABB ska leverera laddare till trafiken med fullelektriska ledbussar i Göteborg. Foto: ABB.

Nästa år startar Volvo ett fältprov med fullelektriska ledbussar som ska trafikera en av Göteborgs stomlinjer, linje 16. Nu är det klart att det blir ABB som ska leverera laddstationerna till linjen på beställning av Göteborg Energi. Det blir två kraftfulla laddare som ska försörja prototyperna till Volvos elektriska ledbuss med ström – snabbladdarna är på 450 kW och följer standarden OppCharge som är ett branschneutralt gränssnitt som ett flertal busstillverkare har anslutit sig till.

De två snabbladdarna installeras våren 2018 vid Sahlgrenska Universitetssjukhuset och Eriksbergstorget på linje 16.

Beställningen är resultatet av ett tvåårigt framgångsrikt försök inom samarbetsprojektet ElectriCity, då tio helt elektriska eller delvis elektrifierade bussar har kört på linje 55.

Lotta Brändström, vd för Göteborg Energi, förklarar:

– Vi har ett åtagande att tillhandahålla möjligheter för laddning i Göteborg, vare sig det gäller elektriska personbilar eller kollektivtrafiken. Omställningen av transportsektorn är en av våra största utmaningar, och vi förstår att det kräver en kombination av många olika lösningar.

När Volvo Ocean Race äger rum i Göteborg i juni 2018 kommer två elbussar att visa upp den senaste utvecklingen. Bussarna kommer sedan att köra på linje 16, som kommer vara utrustad med laddinfrastruktur och busshållplatser för trafik med hög kapacitet.

Laddarna ingår i ABB:s AbilityTM-sortiment av digitala lösningar med molnuppkoppling som möjliggör fjärrdiagnos och hantering för en tillförlitlig och effektiv infrastruktur för busspassagerna.

OppCharge är ett öppet gränssnitt för automatiserad laddning av en- och tvåvånings elbussar. Det kan användas av alla tillverkare och utnyttjar pantografteknik för att ansluta bussen till laddaren.

Share Dela

Taggat som: , , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)