Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Bergkvarabuss´ nya huvudägare inga nykomlingar i bussbranschen

Sveriges största familjeägda bussföretag, Bergkvarabuss, får en investeringsfond i Luxemburg som ny huvudägare. Men det är inga nybörjare inom bussbranschen som nu gör entré i Sverige. Foto: Ulo Maasing.

Det är inga nybörjare inom busstrafik och annan kollektivtrafik som nu tar över aktiemajoriteten i det företag som äger bland annat Bergkvarabuss, Ölvemarks Holiday och Scandorama. På tisdagen blev det, som vi tidigare rapporterat, offentligt att Sveriges hittills största familjeägda bussföretag, Bergkvarabuss, får som huvudägare. Cube Infrastructure II, en investeringsfond med säte i Luxemburg.

Cube förvärvar 60 procent av aktiekapitalet i Mekka Traffic, medan Göran Mellström kvarstår som vd och 40-procentig delägare. Cube Infrastructure Managers har två investeringsfonder, Cube I och Cube II. Det är Cube II som har köpt aktiemajoriteten i Mekka Traffic där Bergkvarabuss är helägt dotterbolag.

Andra företag som ingår i Mekka Traffic-koncernen är Maxli Travel Group (Scandorama / Ölvemarks Holiday), Traveller Buss AB , Sohlberg Buss, Fjällexpressen och Elite Traffic GmbH i Tyskland.

Det är inga nybörjare i buss- och kollektivtrafikbranschen som nu går in som majoritetsägare i Mekka Traffic.

I maj köpte Cube II 85 procent av aktierna i Unmove, Danmarks största  privata bussföretag. Unmove kör busstrafik åt fyra av Danmarks fem trafikhuvudmän. Foto: Unmove.

I maj i år förvärvade Cube II 85 procent av aktierna i det stora danska bussföretaget Unmove, Danmarks största privata bussföretag med cirka 400 bussar och 1 000 medarbetare. Unmove har uppdrag för fyra av Danmarks fem trafikhuvudmän (trafikselskab).

Även Cubes första investeringsfond, Cube I, har investerat åtskilligt i buss- och kollektivtrafik på olika håll i Europa.

Cube I har således, tillsammans med belgiska investmentbolaget Gimv, investerat i Belgiens näst största privata bussföretag Hansea, liksom i Boreal i Norge som har 2000 medarbetare och mer än 800 bussar och även kör en omfattande färjetrafik samt spårvagnar.

I Hansea gick man in i mars 2014 och i Boreal i maj 2011. Hansea har cirka 770 bussar och 1300 medarbetare och omsatte förra året drygt 110 miljoner euro (cirka 1,1 miljarder SEK).

Cube I har också investerat i tysk kollektivtrafik. Tillsammans med de italienska statsbanorna äger Cube I sedan februari 2011 Netinera, det vill säga det tidigare Arriva Tyskland. Företaget är Tysklands störta privata tågoperatör och har även en omfattande busstrafik.

Cube Infrastructure Managers har 33 medarbetare och leds av fyra Managing Partners som samtliga har lång erfarenhet från verksamhet inom infrastruktur och offentliga tjänster.

Den Managing Partner som har ansvaret för investeringen i Mekka Traffic är Jérôme Jeauffroy som har en mångårig erfarenhet av företagsledning i internationell företag som arbetar med buss- och kollektivtrafik.

Innan han kom till Cube år 2008 arbetade Jérôme Jeauffroy sedan 1987 inom Transdev, som då hette Veolia Transport. Han var vd för Veolia Transport I Europa, Mellanöstern, Latinamerika och Stilla havsområdet. Därmed var han ansvarig för en verksamhet som omsatte 2,7 miljarder euro (27 miljarder SEK) och hade 45 000 medarbetare i 25 länder.

Share Dela

Taggat som: , , , , , , , , , , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)