Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Door to Gate: Anropsstyrda små flygbussar växer sig allt större

Door to Gate har nu kört anropsstyrd trafik mellan Arlanda och Storstockholm i drygt ett år. Och verksamheten bara växer. Foto: Ulo Maasing.

I mitten av november i fjol startade Flygbussarna sin nya tjänst Door to Gate med 20 minibussar. Idag har verksamheten mer än fördubblats till 43 bussar och 160 förare. Och tillväxten fortsätter. Att få en alldeles egen flygbusshållplats utanför dörren har blivit populärt i Storstockholm. Door to Gates app, själva nyckeln till resan, har nu laddats ner 69 000 gånger.

Door to Gate är en mer individanpassad kollektivtrafik än den traditionella, linjebundna. Även om det går att beställa en minibuss där man reser själv är grunden för Door to Gate samåkning. Kunden behöver normalt inte uppleva mer än två stopp mellan sin egen dörr och Arlanda.

Trafiken är helt anropsstyrd. Kunden blir hämtad vid dörren och körd till rätt terminal på Arlanda eller vice versa. I tid, både från dörren och till flyget. Likaså från flyget.

– Vi garanterar att vi alltid finns på plats, även när planet är försenat. Och hittills har ingen av våra kunder missat sitt flyg på grund av oss, konstaterar Björn Grane som är affärschef för Flygbussarna Door to Gate.

– Vi får väldigt positivt gensvar från våra kunder och i synnerhet våra förare får mycket beröm.

Digitalisering avgörande
Digitaliseringen är en av grundförutsättningarna för Door to Gate. Genom Door to Gates app eller hemsida bokar och betalar kunden sin resa, utan att någon personal är inblandad. Inte heller i planeringen av turerna. Ruttplaneringen är nu helt automatiserad efter att i början ha kollats av en person. Men nu är systemet inkört och fungerar effektivare än om den skulle vara ens delvis manuell.

– Datorn är smartare än människan, ler John Strand, vd för Merresor AB där Flygbussarna och Transdev Sveriges övriga kommersiella trafik ingår.

John Strand, till vänster, är vd för Merresor AB som är det företag där Transdev Sveriges kommersiella trafik finns. Björn Grane är affärschef för Door to Gate. Foto: Ulo Maasing.

I en rad amerikanska storstäder bedriver Transdev trafik till flygplatser under namnet Super Shuttle. Det system som Door to Gate använder bygger på det amerikanska men har utvecklats vidare och anpassats till de förutsättningar som råder här.

Och resandet ökar. Därför ska dagens 43 Mercedes-Benz Sprinter minibussar bli fler. Tolv nya bussar ska utöka flottan för att möta efterfrågan. Däremot är det inte säkert att det blir Sprinter som man kommer att skaffa.

– Vi är väldigt nöjda med bussarna. Men det finns ett problem med dem. Motorerna är inte certifierade för HVO, men förhoppningsvis löser det sig snart, säger John Strand.

Björn Grane betonar att Door to Gate inte siktar in sig på att vinna resenärer från tåg, buss eller taxi. Istället ser man bilen som sin främsta konkurrent. Det gäller både resor med egen bil men också resor där familj eller vänner skjutsar resenärer till och från flyget.

– Vi förespråkar kollektivt resande i alla former. Där fyller vi en lucka som har funnits tidigare, säger han.

– Men visst kommer en del av kunderna från annan kollektivtrafik. Vi tar också en del resenärer från våra egna flygbussar, medger John Strand.

Samtidigt konstaterar han att Door to Gate haft mycket hjälp av Flygbussarnas starka varumärke.

– Det, tillsammans med att vi kunnat bygga på befintliga, avancerade bokningssystem med mera gör att vi står starka inför en eventuell konkurrens, säger John Strand.

Idag har Door to Gate 43 Mxercedes-Benz Sprinter, men bussflottan ska utökas med ytterligare tolv bussar.Foto: Ulo Maasing.

Utmaningar
Två stora utmaningar för verksamheten är enligt Björn Grane och John Strand prissättningen och bemanningen.

– Trafiktopparna är helt annorlunda mot vår övriga trafik med många som reser nattetid och tidiga morgnar, likaså under skollov. Det ställer stora krav på personalplaneringen. Men vi ser en tillväxt på marknaden även andra tider. Hittills har Door to Gate främst varit en familjeprodukt och haft mest privatresenärer, medan affärsresenärerna har varit i minoritet. Men nu börjar vi få även dem och allt fler resor bokas för en eller två personer, berättar Björn Grane.

– Vi har just nu också ett fokus på hotellen i Stockholm för att på det sättet nå turisterna.

– Prissättningen bygger på flera personer i samma fordon och vi jobbar nu på att öka beläggningen, tillägger John Strand som utan omsvep medger att Door to Gate idag inte är lönsamt.

– Det är något år kvar till break-even, men resandet är i princip som väntat.

Inte lika tidigt
Sedan starten för ett år sedan har Door to Gate justerat sina ankomsttider till Arlanda sedan en del kunder pekat på att man kommer alldeles för tidigt till flygplatsen.

Nu är tiderna mer anpassade efter den destination som kunden ska flyga till, inrikes/inom Schengen samt utrikes/utanför Schengenområdet. De senare resorna kräver mer tid på flygplatsen för bland annat passkontroll. Väljer man vid bokningen kategorin inrikes/Schengen är man på flygplatsen cirka 50 minuter innan flygavgång.

– Våra tider ligger i linje med flygbolagens rekommendationer, men kunden kan också välja att komma tidigare eller senare till Arlanda. Men väljer man en senare tid garanterar vi inte att man hinner med sitt flyg. Och har man bagage att checka in för en resa inrikes eller inom Schengen bör man välja att komma tidigare än 50 minuter för flygets avgång, påpekar Björn Grane.

Idag hämtar och lämnar Door to Gate i princip över hela Storstockholm, även cirka tre mil utanför innerstan. Någon utvidgning av marknadsområdet är inte aktuell, förklarar John Strand.

– Däremot är det ingen hemlighet att vi vill börja trafikera också Landvetter, även om det inte är bestämt när vi ska starta. Och vi överväger även andra flygplatser.

Share Dela

Taggat som: , , , , ,

Categorised in: Nyheter, Reportage

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)