Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Forskare: Bilen bra för kollektivt resande på landsbygden

Traditionell kollektivtrafik passar inte behoven på landsbygden, konstaterar en ny rapport från VTI. Foto: Björn Billesson.

Bilen är viktig för ökad tillgänglighet och mobilitet på landsbygden. Det klaras inte av traditionell kollektivtrafik. Det konstaterar forskare vid Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI) i en rapport som man på torsdagen lämnade över till regeringen.

Det var i fjol som VTI fick i uppdrag av regeringen att genomföra en studie om effektiva och innovativa lösningar som kan öka medborgarnas vilja och möjlighet att utnyttja kollektivtrafiken på landsbygd.

Drastiskt uttryckt fungerar det inte med traditionell kollektivtrafik på landsbygden.

– En viktig slutsats är att kollektivtrafik i traditionell mening inte självt kan bidra till ökad mobilitet och tillgänglighet. Det ställer krav på att flera olika trafikformer görs tillgängliga och integreras i samma system, säger Jessica Berg, forskare vid VTI.

Kollektivtrafik på landsbygd används i liten utsträckning sett till den totala andelen av befolkningen. Men det finns människor som är beroende av en fungerande kollektivtrafik för att kunna ta sig till arbete, skola och andra aktiviteter. Bilen är det dominerande färdsättet, på gott och ont.

– Den frekventa bilanvändningen på landsbygd kan ses som ett problem men också som en resurs. Här finns en potential för delningsekonomi att fungera i form av samåkning, bilpooler och bildelningstjänster, säger Jessica Berg.

Om resenärer ska kunna söka, boka och betala för både allmän kollektivtrafik och olika former av anropsstyrd trafik i samma app kräver det att olika tekniska moduler och databaser kopplas ihop. Öppna data används idag i mycket liten utsträckning för transporter på landsbygd och införandet av nya digitaliserade tjänster bromsas av regionernas långa upphandlings­perioder.

– Det finns flera olika typer av innovativa lösningar för kollektivt resande. Men tyvärr finns det få dokumenterade utvärderingar av de olika försök som har gjorts, säger Jessica Berg.

VTI-rapporten pekar på olika lösningar, exempelvis olika typer av anropsstyrd trafik, gratis kollektivtrafik och samordning av olika trafikformer och tjänster, till exempel att öppna skolskjutsar för allmänheten.

Ett alternativ kan enligt rapporten vara att satsa på starka stråk, alltså stråk där trafiken har bäst förutsättningar att utvecklas, exempelvis längs med en huvudväg som passerar flera orter.

Share Dela

Taggat som: , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)