Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Hård branschkritik mot Region Örebro

Region Örebro län får hård branschkritik för återkommunalisering. Foto: Ulo Maasing.

Företrädare för svensk bussnäring fortsätter att rikta hård kritik mot Region Örebro läns beslut att föra över stadsbusstrafiken i Örebro till ett eget bolag, samtidigt som privata företag stängs ute. I en artikel i Svenskt Näringslivs nyhetsbrev går företrädare för såväl branschorganisationer som för företag ut med hård kritik mot återkommunaliseringen.

Det var i våras som regionstyrelserna i Örebro och Västmanland igenom att de tillsammans ska driva busstrafik i båda länen. Beslutet innebär att Region Örebro län kommer att köpa hälften av AB Västerås Lokaltrafik. Kostnaden beräknas bli cirka 54 miljoner kronor. Bolaget ägs i dag helt av region Västmanland.

Per Nordin, ordförande i Örebro-Värmlands Bussbranschförening, bedömer att kostnaderna kommer att bli mycket högre än de 54 miljoner som själva aktieköpet i Västmanlands Lokaltrafik som Region Örebro län ska göra.

– Det tillkommer bland annat bussar, administrativ personal och förare. Det är än så länge ingen som räknat på exakta siffror över tid. Men vi vet att konkurrens pressar priserna och det gynnar såklart alla. I slutändan kommer detta beslut att drabba skattebetalarna, säger han till nyhetsbrevet.

Han fruktar att regiontrafiken också kommer att stängas för konkurrens.

– Det kan bli nästa steg. I dag kör vi även för idrottsföreningar, pensionärsföreningar och till och med skolskjuts runt om i regionen. Den kombinationsmöjligheten försvinner helt om kommunen kör i egen regi.

De avtal som regionen idag har med Keolis och Nobina löper ut 2019 och kommer inte att förlängas. Istället tar regionens eget bolag över. Stefan Gustavsson, affärsområdesdirektör på Keolis Sverige, är starkt kritisk till Region Örebro läns beslut.

– Att vi nu ser en tillbakagång i kollektivtrafiken är oerhört tråkigt. Sverige är och har länge varit ett föregångsland när det gäller kollektivtrafiken. Här har vi kunnat konkurrera och få fram den bästa tänkbara kollektivtrafiken för minst pengar. Den är också mer hållbar, säger han i nyhetsbrevet.

Där lyfter man också fram forskningsresultat som visar att konkurrensutsättningen av busstrafiken har pressat kostnaderna för denna med 30 procent.

Även Anna Grönlund, branschchef på Sveriges Bussföretag, är kritisk och menar att regionens beslut är mycket olyckligt.

– Dels förlorar man fördelarna med konkurrens och dels hindrar man företagens möjligheter att verka både lokalt och nationellt. Det man gör är ju att stänga marknaden helt.

Regionrådet Mats Gunnarsson(MP) slår ifrån sig.

– I dag domineras branschen av fem stora bolag och med så få aktörer uppnås inte den konkurrens som man vill ha. De har haft alla möjligheter att pressa priserna och skapa bättre villkor för förarna men de har inte gjort ett strålande jobb.

Han räknar med sänkta kostnader och utvecklad verksamhet.

– Bland annat måste vi göra föraryrket mer attraktivt samt möjliggöra för mindre aktörer att köra för oss runt om i länet. Vi har också sett att vi fått dåliga anbud och lagt ned enormt mycket tid på överklaganden. Det kommer ju också att underlätta om vi kör i egen regi, säger han till nyhetsbrevet.

Share Dela

Taggat som: , , , ,

1 kommentar »

  1. Hej!
    Egentligen någon som vågar att rätta till sakerna.
    Med privatiseringen av kollektivtrafiken har allt blivit dyrare och sämre på alla möjliga sätt,
    för anställda i de bolag och för resenärerna.
    Klart att de privata aktorerna har mycket emot,
    pga. de kan inte tjäna pengar på detta.
    Bravo!!!
    Tror i försättningen flera följer efter.
    Detta har hänt redan i Tyskland, där mera än 200 kommuner har valt gå samma väg.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)