Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Kontaktlöst och snabbt även i New York

New York följer i Londons fotspår och inför blixtsnabba köp av biljetter ombord på bussar. Foto: Ulo Maasing.

New York följer i Londons fotspår och inför blixtsnabba köp av biljetter ombord på bussar. Foto: Ulo Maasing.

Medan det fortfarande är svårt eller omöjligt att smidigt köpa enkelbiljetter på bussar i svensk kollektivtrafik satsar nu även New York på snabba, enkla betalningar ombord. MTA, lokaltrafiken i Neww York, ska ersätta sitt nuvarande biljettsystem med ett system som liknar det som sedan ett antal år med stor framgång är i drift i London.

Det nya systemet i världsstaden ska göra det möjligt för kunderna att betala resan med ett kontaktlöst bank- eller kreditkort lika snabbt som det idag går att blippa ett kollektivtrafikkort på de flesta håll här i landet. Det ska också gå att betala ombord med bland annat Apple Pay.

Hela det nya systemet till New York ska levereras av Cubic Transport Systems, som också har levererat det nuvarande systemet i London.

Med det nya systemet räknar MTA också med att kunna korta av hållplatsuppehållen för bussarna genom att tillåta påstigning genom samtliga dörrar.

Resenärer som inte vill använda mobilen eller sitt kontaktlösa betalkort kommer att i automater och genom återförsäljare kunna köpa och ladda mer traditionella smarta kort.

År 2019 ska 500 tunnelbanespärrar och 600 bussar ha det nya systemet. Det nuvarande kortsystemet, MetroCard, kommer dock att finnas kvar tills det nya systemet är fullt utbyggt, senast 2023.

Det system som New Yorks nya betalsystem är systemet i London. Idag görs långt mer än två miljoner resor om dagen i London där resenärerna bara blippar sitt kontaktlösa betalkort. Och antalet ökar snabbt. I början av 2006 betalades omkring 25 procent av alla enkelresor med Transport for London med sådana kort. Nu är andelen 40 procent.

I början av sommaren hade mer än en miljard kontaktlösa resor gjorts med Transport for London,

Share Dela

Taggat som: , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)