Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Storsatsning på elbussar i Stockholm

Trafiklandstingsrådet Kristoffer TamsonsM): Dags att ta ett stort steg mot elbussar. Foto: Ulo Maasing.

Trafiklandstingsrådet Kristoffer TamsonsM): Dags att ta ett stort steg mot elbussar. Foto: Ulo Maasing.

År 2022 ska en majoritet av bussarna i SL-trafiken, alltså kollektivtrafiken i Stockholms län, köras på el. Trafiknämnden i Stockholms läns landsting kommer på sitt sammanträde den 21 november att starta ett utredningsarbete med målet att flertalet av SL:s bussar ska vara eldrivna om några år, skriver lokaltidningen StockholmDirekt.

Utredningen ska resultera i ett konkret inriktningsbeslut och 2022 ska en majoritet av bussarna i SL-trafiken vara eldrivna.

– Vi vill inte följa utvecklingen. Vi vill leda den. Det är dags att ta nästa steg i ledet mot en stor satsning på elbussar, säger trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons (M) till StockholmDirekt.

– De kommande åren kommer tillverkarna landa i vilken teknik som ska bli standard. Vi vill ha rena elbussar, inga hybrider. Det här blir ett viktigt bidrag till en förbättrad Stockholmsmiljö. Tiden är inne för en mer storskalig satsning, vilket vi alltså nu ska besluta om att starta, säger Kristoffer Tamsons.

Share Dela

Taggat som: , , ,

4 kommentarer »

  1. Nu blev det väl ändå ”hål i huvudet”… ? Uttalandet från Ch. Tamsons (M): ”Vi vill ha rena elbussar, inga hybrider.” Hur blir det då när det blir längre strömavbrott, pga åskväder, m.m. Ska hela kollektivtrafiken upphöra att fungera då? Självklart måste stadsbussar vara e-diesel-hybrider. Då kan de ju köras t.ex. på biodrivmedlet HVO vid behov. Målet kan vara att de ska köras så mycket som möjligt på el, och så lite som möjligt på dieselmotorn på HVO, men de måste gå att köra stadsbussar på något annat än el, i händelse av ett större och längre strömavbrott.

    • ”Hål i huvudet” är bara förnamnet, det pågår redan en utredning ang. elektrifiering av bussarna. Tamsons bara snackar, han har väl sett en provbuss som just drevs av batteri.

    • Det går att göra som på Hybricons bussar att montera en Range Extender ,en liten Dieselmotor med generator om nåt havererar.

  2. Vackert! Det är på tiden att Stockholm slutar ligga efter i omställningen.

    Och självklart ska inga ny bussar gå på diesel längre.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)