Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Superbussar inget för Stockholm?

BRT, eller superbuss, i den franska staden Metz. "För dyrt för Stockholm, här satsr vi på spår", säger trafikborgarrådet Daniel Helldén(MP). Foto: Ulo Maasing.

BRT, eller superbuss, i den franska staden Metz. ”För dyrt för Stockholm, här satsr vi på spår”, säger trafikborgarrådet Daniel Helldén(MP). Foto: Ulo Maasing.

Superbussar, eller BRT (Bus Rapid Transit), som allt fler städer i såväl Europa som Nordamerika satsar på är inget för Stockholm enligt de politiker som styr trafikpolitiken i Storstockholm. Det skriver Stockholmdirekt. Både miljöpartiet och socialdemokraterna i landstinget har tidigare pläderat för BRT, men frågan har gått i stå.

– Intressant, men det finns inga önskemål från staten eller kommunen att satsa på detta i dagsläget, säger trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons(M) till Stockholmdirekt.

Och Stockholms trafikborgarråd Daniel Helldén (MP) säger direkt nej till BRT.

– Vi vill skapa kraftigt förbättrade förutsättningar för bussar, men inte genom att införa BRT. Det kräver för stora investeringar och en förändrad infrastruktur. Utbyggnaden av spårvägen och spårbunden trafik är det vi satsar på i Stockholm, säger han till Stockholmdirekt.

Inför valet 2014 lovade MP i landstinget att satsa på BRT och socialdemokraterna i landstinget har velat ha BRT mellan norra och södra Storstockholm i den så kallade Stockholmsbågen.

– Jag tycker det är konstigt att de som bestämmer i Stockholm säger nej till BRT. När politikerna pratar låter det väldigt positivt. Men det är inget som görs rent konkret och intresset i Stockholm är svalt. Ganska oförklarligt, säger Anna Grönlund, vice vd och branschchef på Sveriges Bussföretag till Stockholmdirekt.

Share Dela

Taggat som: , , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)