Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Toyota lanserar bränslecellsbussar till OS i Tokyo

Toyotas bränslecellsbuss Sora ska sättas i serieproduktion nästa år. Bild: Toyota.

Toyotas bränslecellsbuss Sora ska sättas i serieproduktion nästa år. Bild: Toyota.

Den japanska fordonstillverkaren Toyota startar produktion av bränslecellsdrivna elbussar nästa år. Målet är att ha drygt hundra sådana utsläppsfria bussar i trafik i samband med OS och Paralympics i Tokyo åpr 2020. Bussarna har av Toyota döpts till Sora, vilket är en förkortning för Sky, Ocean, River, Air och ska representera vattnets kretslopp på jorden.

Bussen, en drygt 10,5 meter lång stadsbuss, har plats för 78 passagerare, varav 22 sittande. Den drivs av två elmotorer som får sin energi från vätgasdrivna bränsleceller. De enda utsläppen under drift är vattenånga.

Bränslecellssystemet är ursprungligen utvecklat för Toyotas vätgasdrivna elbil Mirai och har anpass­ats för att ge bästa möjliga miljöprestanda även för en buss av denna storlek, helt utan CO2-eller partikelutsläpp under färd. Sora har ett strömförsörjningssystem med hög kapacitet (9 kW maxeffekt och 235 kWh lagringskapacitet) – som dessutom kan användas som reservkraftaggregat vid katastrofsituationer.

Toyota uppger att man har lagt stor omsorg vid utformningen av  interiören som är flexibel. Sora är en låggolvsbuss med flera fällbara stolar och förankringsöglor i golvet vilket ger möjlighet för säker transport för rullstolsburna och/eller barnvagnar alternativt extra sittplatser. Åtta högupplösta kameror hjälper föraren att upptäcka gångtrafikanter och cyklister runt bussen och uppmärksammar föraren med både bild och varningsljud.

Automatik styr och bromsar bussen när den närmar sig en hållplats och gör att bussen med en precision på bara några få centimeter stannar i rätt position för säker och enkel på- och avstigning.

Busshållplatserna ska vara något upphöjda vilket gör att bussgolvet ligger i nivå med hållplatsens nivå.

Toyota började utvärdera bränslecellsdrivna elbussar i linjetrafik redan 2005. 12 år senare är dessa bussar fortfarande i tjänst, bland annat i Toyota City och mellan Tokyo och flygplatserna Haneda och Narita.

Share Dela

Taggat som: , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)