Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Tysklands Norden-workshop 30-årsjubilerade

Anette Karlsson och Ulla Lundwall representerar Cities+tours. Här i samspråk med Hamburgs Silke Walter. Kanske pratade man om världens största modelljärnväg som är Tysklands mest besökta turistattraktion. Eller om nya operahuset som invigdes i början av året.

Anette Karlsson och Ulla Lundwall representerar Cities+tours. Här i samspråk med Hamburgs Silke Walter. Kanske pratade man om världens största modelljärnväg som är Tysklands mest besökta turistattraktion. Eller om nya operahuset som invigdes i början av året.

Första gången Tyska turistbyrån arrangerade Norden-workshopen var hösten 1987. Och då hette förbundsrepubliken fortfarande Västtyskland. Men bara ett par år senare, efter Berlinmurens fall och återföreningen, fick landet 17 miljoner nya invånare och 5 nya förbundsländer. Det blev en rivstart som snart gjorde Tyskland till Europas största turistland efter Frankrike.

Av Jan Larsson

Årets Norden-workshop ägde rum i Köpenhamn förra veckan. Och som vanligt hade man valt en originell mötesplats: Kastrups första terminal från slutet av 30-talet som idag är flygplatsens VIP-anläggning, döpt efter upphovsmannen, stjärnarkitekten Vilhelm Lauritzen. Anläggningen flyttades från terminalområdet 1999 och ligger nu i andra änden av flygplatsen. Här har känt folk från hela världen välkomnats till Kongens by.

35 utställare fanns på plats i Vilhelm Lauritzen Terminal liksom närmare 100 köpare från Norden och Baltikum.

Anwar Samuelsson är utvecklingschef på Bergkvarabuss:  ”Tyskland är vår viktigaste utlandsmarknad och på Norden-workshopen får jag alltid nya insider-tips. Det behövs för dagens kunder är väl pålästa och krävande.”

Anwar Samuelsson är utvecklingschef på Bergkvarabuss: ”Tyskland är vår viktigaste utlandsmarknad och på Norden-workshopen får jag alltid nya insider-tips. Det behövs för dagens kunder är väl pålästa och krävande.”

En titt i deltagarlistan visar att intresset för södra Tyskland fortsätter att öka. Bayern har, efter Berlin, flest gästnätter och de kommande åren väntas intresset öka ytterligare. Passionsspelen i Oberammergau 2020 och utvecklingen av olympiastaden Garmisch-Partenkirchen, främst på toppen av Zugspitze, är bara två anledningar.

Wolfgang Gärtner representerade Sachsen och kunde inte dölja besvikelsen över att Dresden blev först att förlora en världsarvsutmärkelse. Unesco sade nej när motorvägsbron byggdes söder om staden.

Wolfgang Gärtner representerade Sachsen och kunde inte dölja besvikelsen över att Dresden blev först att förlora en världsarvsutmärkelse. Unesco sade nej när motorvägsbron byggdes söder om staden.

Vid den inledande presskonferensen gav nordenschefen Bo Schou Lauridsen och sverigechefen Iris Müller följande nyckeltal för utvecklingen, globalt och ur svenska synvinkel: Tysk turism har ökat med 19 % sedan 2007 och antalet gästnätter förra året var 80 miljoner.

Informationschefen Carsten Johansen och nordenchefen Bo Schou Lauridsen ledde årets workshop.

Informationschefen Carsten Johansen och nordenchefen Bo Schou Lauridsen ledde årets workshop.

Men redan 2030 är målet 120 miljoner gästnätter från hela världen. För oss svenskar är Tyskland den näst största destinationen. Bara Spaniens sol och bad lockar mer. Förra året gjorde vi 1,5 miljoner Tysklandsresor.

Temat för årets turism har varit Martin Luther och reformationen. Det har gynnat Thüringen och Sachsen och Sachsen-Anhalt, förbundsländerna där han främst verkade.

Nästa år blir det ett alltyskt tema: matupplevelser. Visste du att Tyskland har nästan 300 restauranger stjärnmärkta av Michelin?

Temat för 2019 är Bauhaus 100 år. Och återigen är den Thüringen och Sachsen-Anhalt som spelar huvudroller. I Weimar invigs ett nytt Bauhaus-museum.

Även 2020 års tema är spikat: Beethovens 250-årsjubileum.

Share Dela

Taggat som: ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)