Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Umeå fortsätter elbussatsning trots Hybriconproblem

Umeås kollektivtrafikchef Fredrik Forssell: Vi fortsätter satsa på elbussar. Foto: Ulo Maasing.

Umeås kollektivtrafikchef Fredrik Forssell: Vi fortsätter satsa på elbussar. Foto: Ulo Maasing.

Umeå kommun fortsätter att förbereda en stor upphandling av elbussar, trots de tekniska problem som har drabbat en del av de elbussar som kör i stadstrafiken idag. Som vi nyligen rapporterade krånglar hjulmotorerna, vilket har gjort att tre av de tio elbussarna i Umeå för närvarande är tagna ur trafik.

Det är inte första gången hjulmotorerna krånglar. Motorleverantören Ziehl-Abegg har tidigare lovat att åtgärda den bristande kvaliteten, men busstillverkaren Hybricon har konstaterat att det inte har lyckats. Därför byter nu Hybricon underleverantör.

Umeå kommuns kollektivtrafikchef Fredrik Forsell uppger för Västerbottens-Kuriren att de krånglande bussarna bara har lett till en inställd tur.

– Vår operatör Transdev har verkligen ställt upp på bästa sätt, säger han.

Till tidningen säger Hybricons vd Johan Suup att han räknar med att de krånglande hjulmotorerna kommer att vara ersatta med motorer från en annan leverantör under november månad.

Och Umeå kommun har inte låtit problemen med hjulmotorerna avskräcka från en fortsatt satsning  på snabbladdade elbussar. Kommunen förbereder nu en upphandling av 23 – 24 sådana bussar till 2019.

– De nuvarande problemen påverkar inte upphandlingen. Vi avser fortfarande att köpa in snabbladdade elbussar, säger kollektivtrafikchefen Fredrik Forsell till Västerbottens-Kuriren.

Kommunen uppskattar antalet tänkbara leverantörer till mellan fem och sju.

Share Dela

Taggat som: , , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)