Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Unikt betalsystem mot lansering

En av satadsbussaarna i Tartu. Foto: Raf24/Wikimedia Commons.

En av satadsbussaarna i Tartu. Foto: Raf24/Wikimedia Commons.

Ett unikt betalsystem som också ger trafikföretaget ett detaljerat underlag för trafikplanering börjar testas i större skala i den estniska staden Tartu på måndag. Systemet bygger på att resenärerna använder sina mobiltelefoner som biljetter. Men resenären behöver aldrig ens ta upp telefonen ur fickan eller väskan utan kan bara stiga på bussen och resa och betalar automatiskt alltid rätt biljettpris för sin resa.

Systemet, Turnit BiBo, började utvecklas 2015 under namnet Jiffi. Det estniska företaget Turnit hette tidigare TSolutions, men bytte nyligen namn med sikte på en global expansion. Bland företagets kunder finns idag bland andra Nettbuss och Transdev och man har också pilotprojekt igång i Malaysia och Kanada.

Den betallösning som Turnit nu utvecklar i Tartu är unik. BiBo står för Be-in/Be-out. Det är enkelt beskrivet som en helt automatiserad checkin-checkout-lösning som registrerar var resenären stiger på och av bussen, spårvagnen eller tåget. Resenären behöver inget annat göra än att ha sin smartphone med sig.

Tekniken gör kollektivresandet mycket smidigt för resenären, men förkortar också hållplatsuppehållen drastiskt. Samtidigt skapas ett kraftfullt planeringshjälpmedel för trafikföretag eller regionala kollektivtrafikmyndigheter. Turinit BiBo kan användas parallellt med andra system för betalning.

– Systemet levererar värdefulla data om var resenärerna stiger på och av. Dessa data kan användas för trafikplanering och även användas när det gäller byten mellan olika linjer och trafikslag liksom för flerxibel prissättning, förklarar Andres Birnbaum, vd för Turnit.

Tekniken bygger på att resenären i sin telefon har laddat ner en särskild app. I fordonet finns en lågenergiversion av Bluetooth installerat, ibland kallad Bluetooth Smart.

Med denna registreras passagerarens närvaro ombord, men personer utanför exempelvis bussen riskerar inte att registreras. Den som väntar vid en hållplats, cyklar förbi eller sitter i en bil intill bussen blir alltså inte felaktigt registrerad som passagerare.

När resenären kliver av registrerar appen automatiskt var det har skett. Data om resan skickas automatiskt via en säker kanal till systemets ”bas” som i sin tur kan integreras med trafikföretagets datasystem. Betalningsmodeller och -principer kan utformas efter operatörens eller myndighetens krav.

I ett första steg har systemet testats bland en begränsad grupp bussresenärer i universitetsstaden Taertu. På måndag, den 1§3 november, inleds ett större betaatest i Tartu med minst 1 000 resenärer som året ut ska använda systemet.

– Målet med betatestet är att skaffa erfarenheter från en större grupp användare eftersom vi måste kolla att systemet fungerar med många olika telefonmodeller så att vi kan se till att systemet är så tillförlitligt som möjligt för alla användare, säger Andres Birnbaum.

Planen är sedan att lansera Turnit BiBo i Tartu i bnörjan av 2018. Sedan är siktet inställt på en intrernationell lansering.

Share Dela

Taggat som: , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)