Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Berlin börjar storskalig omställning till elbussar

Berlin började 2015 testa elbussar med fyra Solaris Urbino induktivt laddade bussar. Nu har lokaltrafiken i staden beslutat att inleda en storskalig satsning på elbussar. Foto: Ulo Maasing.

Tysklands huvudstad Berlin inleder nu en storskalig omställning till elbussar i kollektivtrafiken. Styrelsen för lokaltrafiken, BVG (Berliner Verkehrsbetriebe) har nu beslutat om en omfattande anskaffning av elbussar. I en första etapp ska BVG köpa 30 12-meters enplansbussar och 15 ledbussar om 18 meter, liksom tillhörande laddinfrastruktur.

Redan i november presenterade BVG tillsammans med lokaltrafiken i bland annat Hamburg ett utförligt kvalificeringssystem för busstillverkarna och nu kommer man inom kort att inleda en upphandling av de första ”ordinarie” elbussarna till den tyska huvudstaden. Enligt tidsplanen ska tolvmetersbussarna samt ladd- och verkstadsinfrastruktur upphandlas under 2018 och 2019 ska de första 18-meters ledbussarna levereras.

– Berlin står inför en historisk omställning i kollektivtrafiken, säger BVG:s styrelseordförande Ramona Pop som också är stadens senator (närmast kommunalråd) med ansvar för näringsliv, energi och kommunala verk.

– Med tunnelbana, spårväg och färjor som är eldrivna görs redan idag två tredjedelar av den årliga miljarden resor med kollektivtrafiken med eldrivna transportmedel. Nu arbetar vi för högtryck med att ställa om bussflottan till framtidsinriktad och miljövänlig eldrift. Det aktuella beslutet är en första milstolpe i det arbetet.

Hon säger också att hon nu förväntar sig att busstillverkarna ”inser att detta är ett tidens tecken och att tillverkarna kommer att erbjuda serietillverkade bussar i linje med marknadens krav och behov”.

Beslutet om att elektrifiera busstrafiken har föregåtts av att BVG sedan 2015 har testat fyra induktivt laddade elbussar på en linje i Berlin, mellan Bahnhof Zoo och Südbahnhof.

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)